Vilken lyxig ledarutbildning
Här berättar en tidigare förskollärare, idag rektor, om hur hon upplevde rekryteringsutbildningen för blivande skolledare och vilken nytta hon har av den idag.
Att vara ny som ledare är en utmaning. Dilsha Senay, rektor för Opalens och Järlåsa förskolor, gick för några år sedan rekryteringsutbildningen på 7,5 högskolepoäng. Fortfarande är hon mer än nöjd med kursen. Varför? Pedagog Uppsalas redaktion bad henne förklara.
Varför kallar du utbildningen lyxig?
– Man fick gå samlat under heldagar, det gav väldigt mycket till helheten. Att vi var en grupp med olika professioner från hela landet och med olika lång erfarenhet, från ny som ledare till tio år eller mer, alla med olika förutsättningar. Vi hade egen lärosal och åt lunch och fikade tillsammans. Otroligt värdefullt, det blev så bra diskussioner!
Vad var bäst med själva utbildningen?
– Väsentlig och bra litteratur. Erfarenhetsutbytet och att man fick ”skugga” en skolledare en heldag. Med den uppgiften fick man verkligen känna på hur det kan se ut att jobba som rektor. Jag deltog vid samtal med HR, i teammöte, såg arbetet med mejl – allt.
Det låter som allt var lätt, stämmer det?
– Nej, det var en mycket tuff kurs, jag lade ned många timmar på uppgifter. Men jag hade drivet och då fungerade det. Att litteraturen och uppgifterna kändes väsentliga gjorde också att kursen gav mycket.
Vad tog du med dig?
– Vi fick göra tre intervjuer: en med rektor, en med förälder och en med politiker. Vi hade samma frågor till alla. Vi fick helt olika svar och kunde se olika krav och förväntningar de hade på rollen som rektor. Det fick mig att tänka att en rektor har många förväntningar att leva upp till. Sen bjöd skolan in tre rektorer för live chat i klassen. Jag ställde bland annat frågan hur de kombinerar de här så skilda kraven och förväntningarna som alla har på en rektor? Vi fick många tips och idéer på vad man bör tänka på och de tipsen bär jag med mig än idag.
Ge exempel på något du har stor nytta av idag, som ledare?
– Att lyfta medarbetare genom att tacka dem och visa uppskattning på arbetet de utför. Att snabbt återkoppla och bekräfta, det gäller både till medarbetare och vårdnadshavare. Verkligen visa att jag är närvarande och kan hjälpa till. Ibland äter jag lunch på olika avdelningar för att visa mig bland barnen och pedagogerna. Det ger både mig och dem mycket. Jag får större insyn i verksamheten och de kan passa på att ställa frågor till mig. Det uppskattas mycket, att jag är så synlig. Att tydligt signalera när jag är tillgänglig och inte, för att både vara en närvarande ledare men också för att få arbetsro.