Uppstart i förskoleklass

Hur får man till en bra övergång från förskola till förskoleklass? Hur arbetar man för att få ihop en trygg grupp? I det här reportaget kommer Miriam Du Plessis, Stina Wretling Forslund och Wafae Rachidi berätta hur de arbetar i förskoleklass på Storvretaskolan.

Innan eleverna kommer till Storvretaskolan så förbereder personalen allt inuti och utanför klassrummen. De ser till så att alla elever har en bestämd plats i korridoren, klassrummet, matsalen, gå-ledet och kring borden i klassrummen. Personalen har fått särskilda överlämningar som vi fokuserar extra mycket på och dessa tar även fritidshemmet del av för att få en så bra samlad bild kring vad eleverna behöver under en hel skoldag som möjligt. Vissa elever har varit och hälsat på i förskoleklass och tittat in i lokalerna för att vara förberedda på allt nytt och i maj fick alla blivande förskoleklasselever komma och hälsa på i skolan på ”besöksdagen” för att träffa sina blivande lärare och sin blivande klass.

Alla elever får även hem en QR-kod som leder till en välkomstfilm för att skapa trygghet och förförståelse, berättar Matilda Presthus, biträdande rektor på Storvretaskolan. Här kan du se filmen!

- Vi arbetar väldigt mycket med rutiner. Förskoleklass fungerar som en brygga mellan förskola och skola. Vi arbetar mycket med gruppsammanhållning eftersom de ska följa varandra hela vägen upp till åk 6. Vi gör en kompissol och fokuserar extra mycket på trygghet med lekar. Barnen får rita av varandras händer på gult papper. Vi hjälps åt att klippa ut och sätta fast händerna som solstrålar på en stor kompissol. Inuti solen skriver vi gemensamma trivselregler för att bygga kamratskap och gemenskap. Reglerna kan vara till exempel att vi hjälper varandra, att vi lyssnar på varandra och alla får vara med, berättar Miriam.


 

Storvretaskolan har ingen specifik inskolning utan det är på besöksdagen man hälsar på och sen brukar gå bra. Om barnen skulle behöva mer tid kan det vara bra att starta några dagar innan skolstart och då vara på fritids. Efter första veckan kör vi igång direkt med stationsarbete och Skolverkets kartläggningsmaterial ”Hitta matematiken” och ”Hitta språket”.

- Under stationerna brukar vi varva till exempel spåra-övningar på clearboards, spela olika spel, en bygg-station med plus-plus och en station med övningar utifrån kartläggningsmaterialet. Det är bra att komma igång direkt med det eftersom vi planerar vår undervisning utifrån resultaten, berättar Stina.
 

Vad kan ni tipsa om för gruppstärkande aktiviteter?

- I början av terminen leker vi många namnlekar och namnsånger för att lära oss våra namn och för att alla ska känna sig sedda och välkomna. Vi leker många gemensamma lekar både inne och ute.  Inomhus brukar vi till en början leka lekar som barnen brukar känna igen, till exempel hunden och benet. Vi leker också popcornleken där barnen står upp och hoppar som popcorn utifrån olika påståenden. Om du tycker likadant som påståendet så hoppar du, annars står du stilla. Ett exempel på det är påståendet  “Jag gillar glass” och alla som då gillar glass hoppar som poppande popcorn. Den leken brukar vara väldigt uppskattad, säger Wafae.

- Stationsarbete med blandade grupper är också något vi ser till att arbeta med. Till exempel en kartläggningsstation, Aktivitet mönster, där vi ser om eleverna visar intresse och kan  följa, fortsätta och översätta samt kommunicera och resonera om mönster), tillägger Stina.
 

Hur gör ni för att få eleverna motiverade för skolarbetet?

- Varierat arbetssätt med hjälp av alla sinnen är något som brukar motivera våra elever. Vi använder lera som eleverna får bygga bokstäver och ord med. Vi målar, dansar, mycket sång, bygger bokstäverna med kroppen, säger Miriam.

- Vi använder oss av mycket bildstöd och tecken som stöd för att förtydliga barnens skoldag. Fasta rutiner är viktigt för att arbetet ska bli förutsägbart och därmed lätt att hänga med i, berättar Stina.


- Det är tydligt för oss att eleverna blir motiverade av praktiskt arbete. De får pärla födelsedagsarmband som sedan delas ut under året när de fyller år. Det är väldigt uppskattat, fyller Wafae i.


I förskoleklass arbetar Storvretaskolan mycket med Widgit online, ett bildstöd. Det gör de för att det ska vara så tydligt som möjligt för eleverna att följa med under lektionspassen och i allt annat vi gör under dagen. Genom bildstödet ser personalen att de lyckas nå eleverna och ge dem den tydlighet de behöver för att kunna följa alla steg, vare sig det är under ett lektionspass eller mer fria aktiviteter.

 

Hur ser en typisk dag ut i en förskoleklass på Storvretaskolan?

Dagen startar alltid med en morgonsamling. Vi börjar med en morgonsång sen räknar vi in alla barn och tittar tillsammans vilka vi eventuellt saknar. Sedan kryssar vi på väggalmanackan och tittar och tränar att säga datum (alla tillsammans). Vi tittar vem som har namnsdag (dagens grattis) sedan ser vi på “dagens väder-dagens kläder”. Vi går igenom dagens schema på tavlan och efter det avslutar vi morgonsamlingen med en “berättarstund” där vi tränar på att lyssna på varandra. Innan arbetspasset börjar brukar det passa bra med en rörelseaktivitet. Därefter följer ett kort arbetspass, till exempel stationsarbete i form av stationsarbete. Ibland delar vi upp klassen och då är ena halvan ute och har styrd lek eller fri lek medan andra halvan är inne och genomför ett arbetspass.

Efter det så är det dags för fruktstund och saga (högläsning). Vi brukar alltid börja med att läsa boken "Bockarna Bruse börjar skolan" och "Slutbusat Alfons Åberg". I förskoleklass läser vi också "Musse och Helium". Vi använder oss av arbetssättet Aktiv högläsning där vi förklarar svåra ord/begrepp och ställer läsförståelsefrågor.  Efter lässtunden så har eleverna rast.

Före lunch så har vi ett till arbetspass för eleverna och även en  lekstund. Efter lunchen och tillhörande lunchrast brukar vi ha en avslutningssamling inomhus för att summera dagen. Under avslutningssamlingen pratar vi om dagen, vad vi har gjort och vad vi tränat på. Vi övar på att berätta och att lyssna på varandra. Ibland hinner vi med att lyssna på en “slappis” på ur.se för att varva ner eller läsa en kort stund.

 

Har ni pedagoger några favoritaktiviteter?

- Jag tycker om allt som är kreativt! Jag tycker att det är viktigt att använda sig av alla sina sinnen när man ska lära sig något. Sen är det också något som eleverna uppskattar väldigt mycket och då blir det automatiskt roligare för oss pedagoger, säger Miriam.


- Jag gillar att hålla i mattelek i smågrupper, säger Stina. Vi har gjort en mattevagn som eleverna älskar. Den innehåller olika spel (addition subtraktion), tärningar, material för att bygga en talrad med som man kan hoppa och räkna på. Allt möjligt material att bygga mönster med. Kortlekar och Yatzy. Olika memoryspel till exempel antal-siffra eller tiokamraterna. Här kan vi lärare variera materialet utifrån vad vi vill att eleverna ska träna på, berättar Stina.


- Stationsarbete! När man delar klassen i mindre grupper och kan göra aktiviteter utifrån eleverna nivåer eller andra förberedda aktiveter som är anpassad till deras  utveckling, säger Wafae.
 

Vad har ni för tips till nya kollegor i yrket?

  • Ta hjälp av varandra och samplanera!
  • Du är inte ensam och du behöver inte kunna allt.
  • Se till att ni får ett utbyte av varandra, dela med er av era erfarenheter och tips.
  • Alla har vi varit nya någon gång. Var inte rädd att ställa frågor till dina nya kollegor.

 

Anna Sjölin, redaktör grundskolan

Uppdaterad: