Hur förbereder man sin klass inför ett teaterbesök?

Maria Eriksson-Ekholm är lärare och mentor för årskurs 5 på Jumkils skola. I det här reportaget berättar Maria och Anna Sandin, dramapedagog på Uppsala stadsteater, om hur det är att ta med sin skolklass på teater.

Scenkonst både i klassrum och på institution

Varje år kan förskolor och grundskolor i Uppsala kommun välja bland ett brett kostnadsfritt scenkonstutbud. Ibland kommer föreställningar till klassrummet, och ibland besöker klassen en professionell institution.

Uppsala stadsteater gör flera produktioner varje läsår som riktar sig till skolan. Maria Eriksson-Ekholm har besökt föreställningen Masken är så himla tät med sin klass i årskurs 5. 

imageih3p.png

Bild: Maria Eriksson-Ekholm i teaterföreställningens dekor
Foto: Ingrid Hartman

Förberedelsearbete på flera sätt

För många barn sker det allra första mötet med teater genom skolan. Dramapedagogerna på Uppsala stadsteater arbetar med att förbereda både lärare och elever för att besöket ska bli enkelt, lustfyllt och roligt. Till varje produktion som spelar för skolor skapas ett handledningsmaterial som består av två delar: en förberedande del och en del som handlar om hur man kan arbeta vidare med föreställningen i klassrummet. Materialet består av bilder, filmklipp, övningar, samtalsfrågor och praktisk information.

- Innan förställningen tittade vi på filmerna flera gånger, det var väldigt bra för de elever som inte varit på stadsteatern förut att se hur det ser ut när man kommer in i foajén. Det skapar en trygghet när vi väl var på plats, att de vet hur det ser ut och var man ska gå. Många elever behöver förbereda sig mycket på det rent praktiska runt en utflykt. Frågor som ”vilken tid går bussen”, ”får man sitta vart man vill” och ”missar vi lunchen”  är lika viktiga som att veta vad det är man ska åka och titta på. Ju mer information de har innan desto tryggare blir utflykten, berättar Maria.

Samtal inför föreställningen

I handledningsmaterialet för Masken är så himla tät finns en intervju med regissören Emil Brulin där han berättar hur han fick idéen till föreställningen. Det finns också en trailer man kan titta på. Maria berättar att eleverna ville titta på filmerna flera gånger och att hon upplevde att det skapade en förväntan men också trygghet genom att eleverna visste en hel del innan de kom till teatern.

- Under förberedelserna inför besöket började eleverna fundera kring begreppet mask och hur man använder sig av olika ”masker” eller kanske snarare olika roller beroende på var man är någonstans. Man kan ha en roll i klassrummet men vara en helt annan person hemma och en tredje på innebandyträningen. Det här sammanföll också med värdegrundsarbetet utifrån KiVa som just handlade om olika roller och sociala konstruktioner och det blev en fin ingång i diskussionen före men även efter föreställningen, berättar Maria.

Femmornas teaterbesök flöt på fint. Maria och klassen uppskattade både föreställningen och att de fick chansen att prata med skådespelarna i foajén efteråt.

Den gemensamma upplevelsen som ingång till samtal

En teaterföreställning väcker alltid tankar oavsett om man gillar den eller inte. Det finns alltid teman man kan plocka upp och fortsätta arbeta med i klassrummet.

Maria berättar om en scen väckte tankar om utanförskap. Eleverna tolkade scenen som att en karaktär kom in och till synes ”sabbade” för de andra och gjorde det för att hen inte visste hur man lekte. Det blev senare ingången till ett intressant samtal om hur det känns att vara utanför och hur viktigt det är att alla får möjligheten att vara med och leka.

Inspiration till fortsatt arbete

Alla i publiken fick med sig ett programblad som består av olika delar till att skapa sin egen mask, Maria berättar att hennes elever blev så taggade på detta att de nu planerar att göra en egen föreställning där de kommer att bära sina egendesignade masker. De kommer också att, precis som i föreställningen, låta föremål vara något annat än vad de egentligen är. En pinne kanske blir en kniv eller några servetter kanske blir ett bandage.

Dramapedagogerna på Uppsala stadsteater besöker ofta eleverna i klassrummen inför eller efter ett teaterbesök. Klass 5 på Jumkils skola fick besök av Anna Sandin några dagar efter de tittat på föreställningen och fick testa på hur det kan se ut när man tar fram en föreställning.

Dramaövningar, improvisationer och lekar ledde till slut fram till en kort föreställning med titeln ”Hemligheten i rymden”, detta blir förhoppningsvis startskottet och inspiration för arbetet med deras helt egna produktion.

 

Text: Anna Sandin, dramapedagog, Uppsala stadsteater
Redaktör: Susanne Frick, kultursekreterare, Uppsala kommun

 

 

Hur förbereder du din klass inför studiebesök och kulturupplevelser? Kontakta gärna redaktionen på Pedagog Uppsala och berätta mer.

Susanne Frick

Kultursekreterare

Uppdaterad: