En dag med förskolebussen Friskus
Hej! Jag heter Mattias och jobbar som förskollärare på förskolebussen Friskus. Idag ska vi åka till Fjällnora, häng med!
Inuti bussen har alla barn varsin sittplats, där de sitter fastspända i bilbarnstolar. Nu är klockan är nio, så det är dags att hämta dagens lunch och mellanmål på Ärentunaskolan och sedan rulla iväg. Idag är det jag som kör. Våra andra pedagoger heter Carina och Oksana. Carina har också busskörkort, så vi turas om att köra bussen.
Våra lärmiljöer är utomhus
Vi åker till olika platser olika dagar. Ett ställe som vi ofta återkommer till är Fjällnora. Precis som en vanlig förskoleavdelning jobbar vi utifrån läroplanen, men vi gör det lite annorlunda. Vi är ute så mycket vi kan. Då delar vi ofta upp oss i två eller tre lärgrupper som gör samma saker. Varje pedagog har en egen ryggsäck med sig med det som behövs för dagen.
Om vi ska titta på fåglar kan det vara en kikare, om vi ska studera insekter eller löv på nära håll kan det vara luppar och om vi ska rita något vi ser kan det vara underlägg till alla. Det dyker ofta upp intressanta situationer där vi får vara flexibla i lärandet. Som när barnen vill veta vilka svampar man ser. Då får man ju bildgoogla på plats.
Ett flexibelt lärande – utifrån läroplanen
En dag hittade barnen en fin bräda. Men när de lyfte på den så såg de ju att det var massor med myror som bodde där. Då kan ju vi pedagoger få in matte genom att man pratar om hur många ben en myra har, om deras form och hur många barnen tror bor just här.
Vi kan också få in naturkunskap genom att prata om vad myrorna äter, var de bor och hur deras familj ser ut. Och vi kan lära de att värna om naturen och djuren. Så efter att vi hade studerat myrorna och pratat om dem lade vi såklart tillbaka brädan.
Exempel på uppdrag som vi kan ge barnen när vi är ute i skogen
- Samla 4 små stenar och 5 stora.
- Hitta pinnar som är lika långa som ni två är tillsammans
- Naturbingo där man ska hitta mossa, en röd sten, något mjukt osv.
- Hitta två träd som är lika men har olika storlekar
Lunchen äter vi helst utomhus
Vi äter ofta lunchen ute, om det inte är för kallt eller regnar. Ibland äter vi i en värmestuga. Och ibland gör vi i ordning eld och tillagar maten direkt på elden. Det är jättemysigt, både för oss pedagoger och för barnen.
Barnens språk utvecklas mycket
Något vi märker är att barnen utvecklar språket väldigt mycket, eftersom vi är ute i samhället och rör oss. En dag fick de räkna antalet skördetröskor, då fick vi in matte, ett nytt ord och kunskap om vad en skördetröska gör! När vi åker i bussen så pratar vi ofta om det vi ser, och det stimulerar språket väldigt mycket.
Barnens fantasi lockas fram
Barnen har blivit otroligt kreativa att hitta saker att göra av det som naturen bjuder på. Vi har ju med oss några leksaker, men inte så mycket. Till exempel vid en lekpark hittade de snabbt en trästock som de började dra runt på och leka med. Det är väldigt häftigt att se, att de använder fantasin på det sättet.
Den platsen vi är på är ju deras gård för dagen, och det ger många möjligheter att se och lära sig nya saker som man upptäcker. De får också väldigt bra motorik genom att röra sig i skogen och kliva över grenar, klättra på stenar och gå på ojämn mark.
Dags att åka tillbaka till förskolan
På väg tillbaka till Lyckebo förskola brukar barnen vara trötta. Då kan vi titta ut och prata om det vi ser utanför fönstret. Vi har också skärmar vid varje plats, där kan vi visa bilder som vi har tagit under dagen och prata om vad vi har gjort. Vi kan också sätta på en ljudbok och se bilder från boken på skärmen.
Tack för att du har följt med oss idag!