Lärdomar på vår resa

Anneli Hesselbäck9 oktober 2024

Lärdomar på vår resa-en tillbakablick

Vår digitaliseringsresa startade 2011 då vi starta upp Väpnarens förskola med inriktning IKT (informations- och kommunikationsteknik), det vi i dag kallar för digitalisering. Mycket har hänt sedan dess. Då startade vi med två iPads som då var nytt i Sverige.

Idag , tretton år senare, hanterar vi och barnen helt naturligt dessa verktyg och mycket annat som förekommer inom digitaliseringen på ett självklart sätt. Vi varvar det digitala och det analoga sidan vid sida i leken, skapandet, utforskandet, problemlösandet osv. Idag upplever vi att de digitala verktygen är en naturlig del av vår vardag, både för barnen, personalen och i samhället.

Förskolans roll

Många barn idag har tillgång och kunskap i att hantera digitala verktyg och då är det viktigt att vi är medvetna om vår roll som pedagog och kan vägleda barnen i denna digitala värld. Viktigt att göra barnen medvetna om värdet med bred kunskap i digitala verktyg för att det inte bara ska handla om ”att spela” utan visa på andra användningsområden.

Vi har ett kompensatoriskt uppdrag i förskolan. Jag ser att förskolan har en stor potential att skapa förutsättningar för att varje barn ska få tillgång till olika digitala verktyg för att utveckla sitt lärande inom olika områden och kunna kommunicera och vara delaktig och ha inflytande. Det är viktigt ur ett demokratiskt perspektiv.

Förskolans syfte har hela tiden varit att de digitala verktygen och virtuella miljöerna ska berikar vår fysiska miljö genom att ljud och ljus möter varandra. Vi använder de digitala verktygen utifrån medvetna val och planerar in olika aktiviteter där barnen är aktiva både med kropp och knopp. Detta gäller ju inte bara digitala verktyg utan allt material och alla aktiviteter vi planerar i förskolan. Så det gäller att skapa en variation i barnens dag där rörelse är en viktig faktor att ha med.

Digitalisering=skärmtid=dåligt?

I media är det många olika röster som har åsikter om förskolebarn och digitalisering. Vi i förskolan behöver också få plats i media och berätta om vårt arbete med digitaliseringen i förskolan. Där vi med egna ord får utrymme att beskriver vårt arbetssätt och visa på att det inte bara handlar om stillasittande och passiv “skärmtid” utan lyfta fram de möjligheter som digitaliseringen kan ge oss i förskolan, om vi jobbar medvetet.

Skolverket har under 2023 och 2024 haft i uppdrag att göra en översyn av förskolans läroplan när det gäller området digitalisering. Enligt förslaget ska det inte längre finnas krav på användande av digitala verktyg i förskolan och att utbildningen ska huvudsaken vara skärmfri. Skolverket kommer att ge förslag på att ordet digitalisering och digitala verktyg ska tas bort och ersättas av det bredare begreppet lärverktyg. De kommer också att föreslå införande begreppet teknikutveckling för att markera så att förskolan fortsättningsvis skapar förutsättningar för barnen att utveckla förståelse för den teknik de möter i vardagen.

Jag upplever att denna förändring inte påverkar vår verksamhet nämnvärd då vi har under en längre tid varit fokuserad på vilka begrepp vi använder och vilka begrepp vi ska undvika som tex spel, skärm och iPad och använda ordet lärplatta istället och prata om ämnen och vilka aktiviteter vi kan göra för att uppmuntra till utveckling av olika förmågor.

Vad har vi tagit del av -en backspegel

Lärplattor och appar, greenscreen,robotar

Vårt arbete med lärplattor har framför allt underlättat vår dokumentation. Koppla lärplatten med projektor upplever vi att vi kan förstärka olika sinnen hos barnen genom att använda oss av olika appar med musik och bakgrund som förstärker upplevelsen. Genom att arbeta med greenscreen upplever vi att barnen har skapa större förståelse för vad som är sant och det som man kan skapa i en app. När vi använder oss av robotar analogt eller digitalt kan vi se att det sker en språkutveckling samt förståelse för tekniken och att de är vi människor som bestämmer genom programmering.

Studiebesök

Vi har delat med oss till andra av den kunskap som vi har fått. Vårt syfte var att inspirera andra till att komma i gång att använda digitala verktyg i sin undervisning. Och att få digitala verktyg att bli ett naturligt inslag i verksamheten där den kan kopplas ihop med den analoga verksamheten. Vi på Väpnaren har också utvecklats genom studiebesöken. Vi har fått inspiration från andra verksamheter om hur de arbetar samt att vi får reflektera kring detta ämne med betydligt fler pedagoger än inom vår verksamhet. Jag och pedagogerna har och utvecklat vår förmåga att förmedla kunskap till andra samt prata inför stor grupp.

Maker space

Vi ville skapa miljöer där det digitala möter den analoga i olika lärmiljöer. Olika exempel på digital ateljé, programmering, green screen, mediakub, olika projiceringar där ljud, ljus och stillbilder eller rörliga bilder möts. Bjuda in till kollegialt lärande eller en delning av kunskap, verktyg och idéer där andra barn och pedagoger skulle få komma och besöka oss i den miljön. Miljöer där det estetiska, kreativa och digitala möter varandra. Miljöer som erbjuder till ny kunskap och möjligheter till problemlösning. Pandemin och flera organisatoriska utmaningar gjord tyvärr att det aldrig tog fart och blev som vi tänket men idén tror vi på och hoppas att den kan få uppstå mer centralt i framtiden.

Musicon

Ett instrument och ett intuitivt verktyg för att lära sig matematik, programmering, utveckla kreativitet eller för logopedisk terapi. "Maskinen" påverkar olika sinnen. Det har varit givande att se hur barnen har uppskattat stunderna med Musicon och hur vi tillsammans har lärt oss hur Musicon fungerar. Vi har också sett hur skapandet av musik och rytm har tilltalat alla oavsett ålder eller färdigheter.

L(AI)ban

En digital AI assistent vi har testat. Några reflektioner från barnen och pedagogerna som hade testat LAiban är att det som lockar mest är LAibans robot-röst som upplevs roligast för barnen. Vår tanke var att barnen skulle hämta lite information om maten, vädret, vilka kläder man ska ha på sig när vi går ut eller vilken tid man går hem. Många av dess saker upplever vi att man behöver ha it-support för att det ska fungera.  LAiban är gratis att ta del av men det krävs en hel del administrativt arbetet med stöd av IT innan den fungera som tänkt.

3D skrivare

Ett annat projekt var att undersöka om 3D skrivare kan vara ett verktyg som vi kan använda inom förskolan. Hur kan vi arbeta med den så barnen får en förståelse för hur den fungerar och i vilka sammanhang den kan användas? Den första tanken kom när barnen byggde med träjärnväg och började komplettera med duplo för att få höjd på bygget. Vi visste då att den fanns en skiss på en del som kunde hålla samman duplo med träjärnvägen i 3D skrivaren, som andra barn tillsammans med pedagoger i Sundbyberg hade tillverkat. För att detta verktyg ska få full potential så behöver vi starta arbetet tillsammans med barnen där de får arbeta med problemlösning tidigt. För tanken är att de till slut ska kunna rita en egen ritning på en produkt som ska underlätta i barnen lek eller skapande och den skannas in i maskinen och skriver ut produkten.

Vad mycket vi har varit med om och vi har blivit många erfarenheter rikare. Vi har haft en fantastisks resa genom alla år där vi har utvecklats tillsammans med många pedagoger och barn.

Med detta inlägg avslutar vi vårt bloggande och lämnar över till andra att berätta mer om förskolans roll i vår samtid.

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)