Odling på Glimmerns förskola
Intresset för odling startade med att vi ville prova att plantera tomatskivor som blivit över från en lunch. Därefter testar vi oss fram vad man kan odla, hittar lösningar när det inte växer som vi vill och börjar odla i vårt nya växthus. Häng med på vår resa!
-
Kan man odla popcornträd?
Glimmerns förskola2021-05-20Vi startade upp projektet inomhus eftersom det fortfarande var för kallt att så ute. Vi delade in oss i mindre grupper och barnen i grupperna fick välja om de ville så tomat eller paprika i sin avklippta mjölkkartong. Paprikafröerna fick vi från köket efter lunchens sallad och överblivna plommontomater som vi delade och planterade i jorden.
Vi lyckades få tag i ett litet plastväxthus som vi valde att förså våra örter. Vi placerade sedan miniväxthuset i ett soligt fönster där citronmelissen och basilikan tog sig jättebra medan myntan inte trivdes lika bra och det kom bara upp ett skott.
Popcornkärnor till samlingen
Under en samling tog vi med oss popcornkärnor till samlingen.
Frågorna vi ställde till barnen var.
Vet ni vad det här är för något?
- Popcorn!!
Tror ni att vi kan plantera popcornkärnorna?
- Jaaa!
Om vi provar att plantera popcornkärnorna, vad tror ni växer upp?- Popcorn!
- Pocornträd, så vi kan bjuda de andra barnen.
- Majs!Det var en rolig samling där många tankar och funderingar från barnen fick komma fram. Barnen har bevakat krukan noga med de planterade popcornkärnorna och det har nu visat sig att det har börjat växa! Fortsättning följer…
(0)Kommentera -
Att så ett frö
Glimmerns förskola2021-05-20Vi som kommer berätta om vårt odlingsprojekt heter Kim och Sarah, vi är båda förskollärare. Det ska bli riktigt kul att få utveckla och dela med oss av vårt odlingsprojekt med er i denna blogg.
Odlingsintresset på förskolan startade under ett samtal med barnen om man kunde få tomatplantor genom att plantera tomatskivor som blivit över från lunchen? Den här odlingssäsongen sår vi sallad, morötter, gurka, pumpa, majs och rädisor. Det ska bli spännande att se vad som kommer börja gro. Vi har även planterat olika kryddor som basilika, citronmeliss, mynta, persilja och gräslök. I år ska vi testa att odla vattenmelon i ett växthus som är placerat över en pallkrage. Följ med och se hur det går!
-
En liten tillbakablick
Glimmerns förskola2021-06-17Innan odlingssäsongen drar igång tänkte vi att ni ska få följa med på en tillbakablick där vi berättar om hur vi använde pallkragarna under vinterhalvåret.
Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen.
Så såg plankan ut när vi grävde upp den igen
När vi sedan grävde upp plankan med vårt skräp den 29 april kunde vi se att det hade skett en förändring. Naturen hade lyckats bryta ner mycket av det som fanns på plankan men inte allt. Först var det ett mysterium var aluminiumburken hade tagit vägen, eftersom vi alla visste att naturen inte kan bryta ner den. Men sen hittade vi den senare i jorden.
Äntligen dags att plantera i växthuset
Nu blev de äntligen dags för kryddorna att ta plats i växthuset! Vi flyttade äntligen ut basilikan, citronmelissen, gurka och den lilla myntan som hade kommit upp. Barnen planterade gräslök både på plats i växthuset och i en pallkrage utanför. Var tror du att gräslöken trivs bäst? Det ska bli spännande att se. Även gurkan fick komma ut till växthuset, men vi har observerat att kylan har lett till att gurkplantan har stannat i sin växtprocess. Vi hoppas att gurkan börjar växa igen när värmen kommer tillbaka.
Så planerade vi odlingen
Efter skördefesten i september 2020 funderade vi på vad vi skulle använda våra pallkragar till under hösten. Eftersom barnen hade visat ett intresse för skräp i naturen och vad det kan betyda för djur och natur så pratade vi mycket med barnen om detta. På våra utflykter samlade barnen skräp som vi sedan slängde. Barnen hade själva sett ett problem med att det finns mycket skräp på marken och de började utveckla en medvetenhet kring att det inte kan vara bra för naturen. Tillsammans med barnen valde vi ut en äppelskrutt, ett bananskal, en aluminiumburk och ett tuggummi och spikade fast på en planka. Sedan grävde vi ner i pallkragen.
Vi bestämde oss även för att så morötter, sallad och rädisor i en pallkrage. Vi hade två olika sorters morot. På ena fröpåsen såg barnen att det var orangea morötter på bilden och på den andra fröpåsen var det blåa morötter på bilden. Det var spännande och annorlunda. Hur skulle vi nu hålla reda på var vi sår vilken morot? Barnen enades om at vi skriver ”morot” och ”ovanlig morot” på skyltarna. Tänk om vi kan skörda blåa morötter i höst! Det väntar vi på med spänning.
Kopplingar till läroplanen för förskolan:
- Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.
- förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar.
- Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
- Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen.