Livet på förskolan
En stafettblogg är en blogg med olika avsändare under en begränsade tid innan de byter av varandra. Här kan du i olika perioder möter barn och pedagoger på våra olika förskolor som berättar om något ur vardagen. Just nu bloggar Orrparkens förskola om Rörelseglädje.
-
Fysik aktivitet får spridning
Enikö Pettersson2024-12-19Snart är det här året med vårt arbete med fysisk aktivitet slut.
Vår resa med att arbeta medvetet med fysisk aktivitet började med de yngsta barnen. Nu arbetar varje lärgrupp på Orrparkens förskola aktivt och regelbundet med fysisk aktivitet.
Hur utmanar vi grundrörelserna både ute och inne?
Vi utvärderar och ser att vi använder vissa material i aktivitetslådorna väldigt flitigt och andra inte alls. Vi ser att nästan allt material används mest utomhus. Vi kan konstatera att det är väldigt sällan vi gör banor inomhus.Materialet som barnen är mest intresserade av är de stora och små konerna, rockringarna, bollarna, ärtpåsarna och tunneln.
Av praktiska skäl har vi inte tagit ut silikonmaterialet (pilar, händer, fötter, ringar), hopprepen, tunneln och de nya ärtpåsarna. Dessa använder vi istället inomhus och gör olika banor där barnen övar på att hoppa, åla, krypa, kasta eller balansera.Barnen tycker att det är så roligt och de har börjat göra egna banor, eller förändrar banorna under lekens gång!
Det som vi också sett behöver utvecklas mer är på vilket sätt vi kan erbjuda barnen möjligheter för att hänga, klättra eller stödja. Dessa grundrörelser är lätta att genomföra när vi är i skogen, som erbjuder många träd, grenar som man kan hänga i, eller stenar som man kan klättra på. Men på förskolan gård har vi inte så många redskap som inspirerar till det, vilket blir en liten utmaning.
Ett annat utvecklingsområde för vårt arbete inomhus är att introducera och undervisa om programmering för barnen. Då tänker vi till exempel använda pilarna, händerna och fötterna som fanns i aktivitetslådorna. Rörelse kombinerat med att utvecklas inom digitalisering.
Förändringar på vår gård öppnade upp för nya rörelsemöjligheter
Under höstterminen har våra två gungor tagits bort på gården, eftersom de var alldeles för gamla. Det som vi märkte då var, att barnen gick till den inhägnade tomma platsen och började själva ta initiativ och leka olika lekar, spelade fotboll, tog konerna och byggde rörelsebanor. Vi insåg att barnen fick mycket mera rörelse, utan gungorna på plats. Platsen skapade en naturlig samlingsplats för många barn i olika åldrar.Vi pedagoger såg barnens spontana aktiviteter på ytan och tänkte till och tänkte om. Istället för nya gungor har vi planerat för en multibana med en läktare och ett bollplank. I början av december hade förskolans alla barn, pedagoger och rektor en invigning av banan! Först sjöng vi, enligt barnens önskemål “Ja må den leva!” framför banan. Sedan fick ett barn klippa ett band ackompanjerad av barnens hejarop. Barnen gick in på planen och satte sig på läktaren och ville sjunga mera! Vi fortsatte att sjunga på barnen begäran och sjöng många av barnens favoritsånger. Barnen tyckte att det var så högtidligt och bra. Ingen av barnen visade intresse att bryta upp och gå iväg för att börja med sina projekt istället. Även om vi bad barnen att gå tillbaka till sina lärgrupper var det ingen som ville gå iväg och lämna vår multibana, de vill vara kvar. De ropade att de vill ha mera sång! Några pedagoger och rektor Anna spelade upp en improvisationsteater för barnen. Det blev en rolig och dag som vi kommer att minnas länge!
Barnen använder aktivitetsbanan väldigt flitigt! De klättrar upp och ner på läktaren, sitter och hejar på sina kompisar som spelar fotboll, iordningställer rörelsebana där med hjälp av koner, stänger, rockringar; håller samling för varandra, eller leker kull. Det finns alltid barn där!
Vi pedagoger har tänkt att kunna ha banan till gemensamma sångsamlingar, teateruppvisning, fotbollsmatcher. Det är så roligt att se att barnen har sin kreativitet och tänker utanför boxen! 😊
“Nu tändas tusen juleljus på Jordens mörka rum!”God Jul och gott Nytt År önskar jag er!
PS: glöm inte att röra på er under ledigheten!!! 😉(0)Kommentera -
Vad är det som rör sig?
Enikö Pettersson Orrparkens förskola2024-06-02Jag heter Enikö Pettersson och arbetar på Orrparkens förskola. Gruppen som jag arbetar med heter Äventyrarna och består av 16 barn vilka är från ett år till tre år gamla. När vi kom med i det här projektet upptäckte jag att jag inte medvetet har valt aktiviteter då vi höjer de yngsta barnens puls! Därför blir det spännande med utmaningen!
Förskolan är byggt 1971och har små rum, så att vi har alltid utnyttjat våra stora gårdar och skogen som finns precis utanför husknuten för att stimulera barnens rörelse. Barnen på Orrparken får rikligt med möjligheter för att utveckla sin grovmotorik genom att de går på ojämn mark, klättrar på stora stenar, balanserar på rötter och grenar eller rullar nerför en backe.
Äventyrarnas projekt under läsåret 2023-2024 heter Vad är det som rör sig? där vi har fokus på barns rörelse utifrån läroplansmålen. Vi har varje vecka erbjudit barnen en utflyktsdag, en dag med rörelsebana eller dans ute på gården, en dag med finmotorisk utmaning och en dag med aktivitet där hjärnan behöver arbeta.
Aktiviteslådorna anländer
När vi fick den första delen av rörelsematerialet som ingick i vårt rörelseprojekt (motorikbana, markeringskoner med stativ, käpphästar, tidtagarur, ärtpåsar, rörelsekort) var barnen väldigt nyfikna! De ville genast prova materialet.
Eftersom hästarna verkade populära har jag gjort en hoppbana inne på avdelningen. Vilken lycka! Barnen var ivriga, men väntade på sin tur, då de såg att det bara var fyra hästar och vi var många fler som ville delta! De satte sig i soffan och hejade på kompisarna!
Barnen var väldigt engagerade och vi höll på med att rida länge under den förmiddagen!
När barnen har hoppat färdigt och la hästarna i stallet för att sova, undersökte några barn materialet och gjorde om banan. De hoppade vidare utan hästar! Små barn återkommer gärna till materialet i flera omgångar. Därför är det viktigt, tycker ja, att man inte plockar undan det! Nu fick de chans att i lugn och ro erövra nya kunskaper om materialets egenskaper!
Vid flera andra tillfällen har jag gjort en hoppbana ute på gården. Barnen fick komma några i taget och hoppa över med hästen. Detta gick inte lika smidigt, eftersom de hade overaller och vinterskor på sig…
Orrparkenloppet
På förskolans dag hade vi Orrparkenloppet, då förskolans alla barn börjar loppet olika tider i mindre grupper. Själva loppet gick utanför förskolan, en runda i skogen och på cykelvägen. Vi använde de stora konerna som start och mål, och de mindre konerna för att markera banan. Målflaggan använde vi vid start och målgång.
Jag hade ansvaret för uppvärmningen för de yngre barnen. Alla var med, gjorde rörelserna och verkade ha roligt! Vi avslutade med armhävningar och stretching!
Till slut var det vår tur att ställa oss vid starten! Vissa barn kutade iväg snabbt, medan andra tog det mycket lugnare. När vi kom målgången hejades vi på av de äldsta barnen som redan har kommit i mål!
Aktiva barn fortsätter vara fysiskt vuxna
”Fysiskt aktiva barn tenderar att fortsätta vara fysiskt aktiva i vuxen ålder. Även nivåerna av kondition och muskelstyrka från barndomen tenderar att kvarstå i vuxen ålder” (sid 17).Det och mycker mer intressant forksning kan vi läsa i Daniel Berglund bok: Fysisk aktivitet i förskolan (2023).Barn behöver god motorisk förmåga i att balansera, gå snabbt, springa, hoppa, rotera, hänga, kasta, fånga, sparka, cykla, dansa, spela boll – aktiviteter som gör att barnen blir röda om kinderna, får upp pulsen eller blir andfådda. Dessa grundrörelser är med på Idrottsförbundets motoriska grundformers plansch. Om vi stimulerar dessa rörelser får barnen bättre neuromuskulär inlärning (förmåga att utföra en viss rörelse), vilket gynnar deras prestation i vuxen ålder skriver Daniel Berglund.
Aktivitetslådans innehåll har inspirerat mig att undersöka på vilket sätt vi kan använda det här materialet så att vi får till fler grovmotoriska rörelse även inomhus.
För att barn ska utöva dessa rörelser är det viktigt att de ska finna glädje i att röra på sig. Då kommer de att tycka att det är roligt och kommer att vilja fortsätta med träning även senare i sina liv.Här har vi en viktig roll i förskolan att visa på och förmedla det.
Vilket viktigt arbete vi har framför oss, vi ser fram emot fortsättningen på vårt rörsleprojekt!
Heja Äventyrarna!
-
Rörelseglädje på förskolan
Anna Bergström och Enikö Pettersson på Orrparkens förskola2024-05-10Öka våra barns möjlighet till rörelse
Nu tar vi på Orrparken över bloggandet en tid och tänker berätta om hur vi arbetar med rörelse och hälsa.
Orrparkens förskola ligger i hjärtat av Sunnersta med skogen som närmaste granne. När vi öppnar grinden på baksidan så kommer vi direkt ut i skogen. Läget gör att vi ofta går på utflykter med alla våra barngrupper och naturen är en stor del av vår undervisning. Vi har fyra åldersindelade avdelningar på Orrparkens förskola.På Orrparken har vi under snart tre läsår utgått från lärande för hållbar utveckling på olika sätt. Ett av de områden vi valt att fördjupa oss i har handlat om barns hälsa och välbefinnande. Det senaste läsåret har vi haft rörelse som ett gemensamt fokus på hela förskolan.
Med avstamp i läroplanen bestämde vi oss för att öka våra barns möjlighet till rörelse på olika sätt. Från början tog utgick vi från barnens egna lekar och vi tittade på hur vi med hjälp av olika material och förändringar i miljöer kunde ge barnen möjlighet att utmanas, uppleva rörelseglädje och utveckla sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning. Mer om det i kommande inlägg.
Skog och natur är perfekt miljö för rörelseglädje
Med våra yngsta barn, våra 1-2 åringar, konstaterade vi ganska snabbt att skogen och naturen var en alldeles perfekt miljö för att utveckla motorik och känna rörelseglädje. I skogen är det lätt att hitta rätt nivå av utmaningar och det behövs ingen stor backe eller sten för att barnen måste kämpa och använda styrka, balans och uthållighet för att komma upp. Här tränas många olika förmågor, samtidigt som barnen får vara fysiskt aktiva och känna hur hjärtat slår och hur kroppen blir både varm och trött. Genom ett medvetet förhållningssätt uppmuntrar pedagogen barnen att känna efter hur kroppen känns när den fått arbeta och hur det känns i kroppen när den får vila. När barnen berättar att hjärtat slår fort fort och när barnen flåsar och pustar bemöter pedagogerna det med massa pepp och hejarop. Vi tänker att det är ett sätt att lägga grunden för att barnen skall utveckla förståelse för vikten av att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande, att få känna efter vad man mår bra av. Det är en riktigt härlig syn att se ett gäng tvååringar ligga bland stubbar och stenar och ha avslappning efter ett jobbigt pass i skogen.
Deltagare i projektet ”Fysisk aktivitet i förskolan”
När vi så fick möjlighet att delta i projektet ”Fysisk aktivitet i förskolan för att främja hälsa och välbefinnande” och utveckla nya sätt att arbeta med hälsa och rörelse så kände vi direkt att det var något för oss. Nu ska vi få testa olika material genom att pröva nya aktivitetslådor som innehåller innovativt material som ska locka till nytänkande och pulshöjande aktiviteter för barn i åldern 1-6 år. Det kan i sin tur skapa oss mer kunskaper om hur vi kan arbeta mer medvetet med rörelse i förskolan.
Vi hoppas också kunna inspirera andra till att utveckla sitt arbete med fysisk aktivitet i förskolan genom att berätta hur vi gör på Orrparken.
Om vårt deltagande i ”Fysisk aktivitet projektet” och mer om utvecklingen av rörelseglädje kommer vi dela med oss av i denna blogg en tid framöver.