Utveckla våra mötesplatser-förändring tar tid
Mötesplatser utvecklas i långsammare takt-en fördel för barnens delaktighet
Kortfattat så kan vi nu konstatera att detta har blivit en längre förändringsprocess än vad vi hade planerat för och hoppats på men motgångar leder också till att vi får syn på saker som vi kanske inte tänkt på från början.
Tillsammans i arbetsgruppen så har vi gått igenom vad vi tänker att mötesplatserna ska innehålla. Vi diskuterar möjligheter och även på vilket sätt detta kan genomföras. Några pedagoger har inventerat och sett över vilka material vi har redan nu som vi tänker ska vara kvar och även diskuterat om det är något som ska tas bort. Vi reflekterar även över omfördelning av rum för olika funktioner för mötesplatser. Andra beröringspunkter är eventuell påverkan av visuellt buller och hur det påverkar intrycket av mötesplatsen för barnet t ex. hur gör vi det tydligt och självinstruerande, kan vi ändra färgskala och göra det mer enhetligt?
Ideéer och engagemang finns för att utveckla mötesplatserna
En vilja, idéer, och engagemang för att utveckla de olika mötesplatserna finns i arbetslaget men precis som på alla förskolor så behöver vi hantera hinder som exempelvis brist på utvidgad kompetens och kunskap, pedagoger blir sjukskrivna under längre tid samt längre rekryteringsprocesser som gör att arbetet behöver pausas till och från.
På ett sätt så har vi ändå sett att det kan bli en fördel att mötesplatser utvecklas i lite långsammare takt än vad vi tänkt från början eftersom vi ser att barnens delaktighet i processen blir tydligare. Barnen börjar att pröva det som finns att tillgå och visar oss också därmed vad vi skulle kunna lägga till eller ompröva för just den specifika gruppen av barn. Kanske ändrar vi och omvärderar vi planen vi hade från början på ett annat sätt.
Dessa är de grunder som vi har valt att tänka särskilt kring i utveckling av mötesplatserna:
Multimodala verktyg – dvs att vi använder olika verktyg för att inspirera till att kommunicera kring ett innehåll på olika sätt för att skapa betydelse. Att främja begriplighet te x . använda relevant bildstöd, skrift, rörelse, ljud och digitala medel.
Socialiserande språk och kommunikation samt språkutvecklande undervisning- dvs. att mötesplatserna som vi bygger upp ska locka till att barnen vill kommunicera på olika sätt, med varandra, enskilt eller med pedagoger (möten mellan barnen, mellan barnen och pedagogerna och även mellan barnen och miljön)
Estetisk tilltalande – dvs. att vi utvecklar mötesplatser som lockar till utforskande och lärande
Utvidga ateljé-tänket - dvs att ateljé inte behöver vara kopplat till endast ett rum
Process istället för produkt/hållbarhetstänk – dvs vi behöver hitta arbetsformer där vi inte har produkten och ett färdigt resultat i fokus
Delaktighet -vår förhoppning är att barnen ska uppleva en ökad känsla av delaktighet i mötesplatsen tex att barnen själva får vara med att utforma dessa.
Holistiskt hållbarhetsperspektiv – dvs att vi strävar efter att få en överblick över delarna i relation till helheten i riktning mot kommunikation i multimodala lärmiljöer där processen är i fokus. För oss så innebär det att vi vill öka medvetenheten kring användandet av material, rummet och relationer. Exempelvis tankar kring massproduktion av användandet av papper att rita på, det bör finnas andra sätt att lösa det behovet. Behöver barnen ta hem material i den omfattning de gör nu? t ex. pärlplattor kan göras om och om igen. I relationer i arbetslag så behöver vi värna om att alla blir och är delaktiga i processen för att det ska bli en hållbar förändring på längre sikt. Rummet och materialet behöver vi vara eniga om i arbetslaget att det ska hållas estetiskt tilltalande och tas om hand. Det spelar stor roll för det pedagogiska arbetet som helhet.
Slutligen så tänker vi att vi är på god väg med vårt utvecklingsprojekt och vi förlikar oss med faktumet att det tar tid att skapa en förändring som är hållbar för en längre tid framåt. Vi kommer nu att fortsätta vårt arbete med att analysera vad vi har kommit fram till så här långt och därefter sätta nya delmål tillsammans med nuvarande och nytillkomna kollegor.
Nu tar vi alla snart en välförtjänt semester och laddar för nystart till hösten 😊
Kommentarer(1)
-
26 juni 2023Jag är mycket stolt över att få vara med på den här förändringsresan! Ni visar stort engagemang och vilja till att förändra med barnens bästa i fokus.