Sista inlägget från Myrgångens förskola

Myrgångens förskola8 mars 2022

Det här blir vårt sista inlägg här på förskolans stafettblogg. I de här inläggen har vi beskrivit hur vi arbetar med att stärka språkutvecklingen med digitala verktyg, om våra framgångar och utmaningar och delat med oss av tips till er läsare.

Vi vet att vi aldrig kommer bli klara eller att våra kunskaper kommer bli färdiga att bocka av. Men det är också det som är det roliga, att vi hela tiden kan utvecklas inom det här intressanta området. Barnen lär sig ju hela tiden om digital teknik i andra sammanhang än på förskolan, och där blir vårt uppdrag att ge alla barn samma möjligheter att lära. Vi vet att det är viktigt att våga, att våga pröva utan att kunna något och att våga utforska tillsammans.

Så kommer vi fortsätta utveckla vårt arbete

Arbetslagen har fått sammanställa vad de behöver som nästa steg i sin utveckling och inom vilka områden de behöver mer kunskap.

Under vecka 8 hade vi den första skräddarsydda workshopen, det var mycket uppskattat! Varje fredag har vi fredagsreflektioner, framöver kommer vi prata om boken Digital kreativitet- i förskolans undervisning och valda delar från förskola 21.

Från hösten kommer vi ta fram en digitaliseringsplan för ett år framåt. Den ska innehålla en sammanställning av pedagogernas kunnande och behov av utbildning, en lista på vad vi behöver och vill köpa för att utöka vårt utbud men framför allt för att öka vår kunskap. Vi diskuterar också om vi ska ta fram en plan för vad vi vill att barnen ska ha tagit del av under sin förskoletid hos oss.

Hylla med böcker

Bildtext: Vårt bibliotek som vi kallar för makerspace där alla kan låna material.

Vi kommer också fortsätta att fylla på och arbeta i vårt bibliotek, som vi även kallar för makerspace. Där samlar vi både digitala och analoga verktyg. Det ligger mitt i förskolan, i vår gamla matsal. Alla kan boka in sig i rummet eller låna material till avdelningen. Vi har ett gemensamt ansvar för att hålla ordning på materialet och se till att det kommer tillbaka om man lånat något. Att ha tillgång till en fysisk bok kan vara lika utvecklande för språket som att undersöka magnetiska brickor, så kallade Magna- Tiles. Just nu fattas några skåp, en bättre projektor, gröna duplo-plattor för att bygga upp en vägg som kan vara bli en green screen eller för att se byggande från ett annat perspektiv.

Tack!

Tack för att ni har följt med oss i dessa totalt sex blogginlägg. Vi hoppas att du har lärt dig något, och blivit inspirerad att själv börja arbete med digitala verktyg för att bland annat stärka språkutvecklingen. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor, vi delar gärna med oss!

Kopplingar till läroplanen

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:

  • Fantasi och föreställningsförmåga.
  • Intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin egen förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa,
  • Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.
(2)Kommentera

Kommentarer(2)

  • Johan Viktorsson 13 maj 2022
    Funderar på att flytta till Halland
  • Nicklas Halland 72 13 maj 2022
    Rekomenderar EJ