Green screen, QR-koder och andra verktyg
Vi fortsätter att berätta om fler digitala verktyg vi använder oss av i vår verksamhet.
Bildtext: Barnen gör en egen film som handlar om två djur, en giraff och en brugt (en sorts haj).
Så arbetar vi med Green screen
Våra 5-6 åringar har fått prova att arbeta med Green screen som vi har i vår digitala verkstad. Barnen har själva fått vara med och bestämma vart de vill vara när de gör en film. Barnen har testat lövskogar, havet, till Halloween blev det pumpor och att de satt på häxkvastar. Det finns inga begränsningar vart man kan hamna.
Vi har även skapat mindre grupper där vi tillsammans har bestämt innehåll i videon. Sedan har vi exporterat filmerna och tittat på dem tillsammans i barngruppen. Målet är att alla ska få prova på och att vi ska sätta ihop de olika klippen till en längre film med hjälp av iMovie.
Vi har köpt in mindre gröna lådor och målat blompinnar för att kunna arbeta med barnens egna skapelser och med hjälp av dem skapa berättelser. Genom att måla lådorna och pinnarna kommer de inte synas mot tyget.
Språkutveckling genom samtal
Genom att arbeta med Green screen kan vi komma in på samtal kring vad som är verkligt och inte, alltså källkritik. Att använda Green screen är också språkutvecklande eftersom det ständigt är samtal mellan barnen och mellan barn och pedagog under hela processen, till exempel när vi skriver manus, om vad man vill ha för innehåll och vilket resultat man vill ha. Flera av barnen har tagit egna initiativ till att sätta ihop egna filmer, det smittar av sig och fler vill delta.
Så arbetar vi vidare med Green screen
Vi ska köpa in flera stativ med Greeen screentyg så att vi kan vara både ute och inne samtidigt när barnen vill göra filmer. Vi har även planerat in en workshop med personalen där de som har behov av kunskapen får prova att göra egna filmer för att lära sig verktyget Green screen by do ink som vi använder oss av. Vi kommer även ha andra workshoppar för de som känner behov av det.
Bildtext: Barnen sitter samlade kring ett bord och ritar med våra självlysande skrivplattor.
Så arbetar vi med självlysande skrivplattor
Barnen på 4-5 årsavdelningen har själva fått rita med hjälp av självlysande skrivplattor från Hands on science. En del barn hade provat det innan medan andra inte hade gjort det. Några kommentarer var ”wow”, ”kolla man kan byta färg om man trycker här på knappen”, ”kolla den blinkar”. Några barn var väldigt fascinerade av att rita på det här sättet. De provade att släcka ner i rummet, vilket skapade ytterligare en dimension. Plattorna kan användas både till lek där man kan skriva en meny på plattan eller varför inte skriva bokstäver och siffror på. Det är bara fantasin som sätter gränser.
Så får vi in språkutveckling
En del av barnen samarbetade och kommunicerade kring vad de ritade. Det blir språkutvecklande när båda parter kommunicerar kring vad de vill rita och de tillsammans kommer fram till vad som ska ritas. Det skapas många spännande samtal kring vad de ritar och spontana samtal mellan barnen uppstår. Det blev många fina alster från barnen.
Några mindre bra saker med plattorna
Det som var lite negativt med plattorna var att ”sudda” bort färgen. Det är ganska svårt att få bort färgen helt utan att man måste göra det i många steg med vatten och trasor. Barnen behövde stöd i det. En annan nackdel var att pennorna var väldigt känsliga för tryck. Kanske finns det andra pennor som skulle funka bättre? Vi provade whiteboardpennor på en annan avdelning men tyvärr blir inga färgerna lika effektfulla då.
Bildtext: Ett barn scannar in bokstäver med QR-kod för att lyssna på bokstäverna.
Så jobbar vi med QR koder
Vi använder oss av QR-koder på olika sätt på hela förskolan.
Exempel på vad vi och barnen kan göra med QR-koder
- Barnen får sScanna in bokstäver för att höra en röst uttala bokstaven.
- Gå en tipsrunda där de får scanna in en kod vid varje station.
- Scanna in böcker från Polyglutt på olika språk.
- Scanna in olika miljöer som berikar barnens lek, till exempel att vi projicerar en bild på havet på golvet så att barnen kan leka att de simmar med hajar.
- Ge barnen uppdrag att spela in en egen QR-kod som är kopplat till projektet som vi arbetar med, till exempel hämta alla saker mi kan komma på som börjar på bokstaven S.
Bildtext: Vi tittar nära genom att använda oss av vårt trådlösa mikroskop som kopplas till lärplattan.
Så arbetar vi med Mikroskop WiFi Puck
Vi har tidigare köpt in trådlösa mikroskop från Hands on science som själva ställer in skärpan. Detta underlättar barnens självständiga användande. Vi har även köpt in ett easiscope som det finns en bildskärm på, men tyvärr måste dessa manuellt ställas in skärpa på vilket försvårar användandet. Genom att fler kan se objektet som vi tittar nära på skapas stora möjligheter för kommunikation kring olika upptäckter.
Så arbetar vi med Osmo Numbers
Bildtext: Barnen samarbetar för att lägga till prickar så fisken når havet.
Vi har köpt in Osmo Genius kit, det är ett paket med fem olika pedagogiska spel. Det följer med en reflektor som man sätter på kameran på lärplattan så att spelet kan se de fysiska delarna och spelaren kan interagera med spelet.
Vi har ett stort intresse för matematik bland de äldsta barnen och valde därför att prova spelet Numbers. Då ska man ska lägga upp brickor med siffror eller punkter framför lärplattan för att skapa tal. Man kan välja olika svårighetsgrader. Spelet skapar tillfällen för samarbete och kommunikation mellan barnen. Vi har också provat att projicera bilden på väggen, då skapar det möjlighet för fler att delta i aktiviteten. Spelet passar åldrarna 5-6 år.
Så arbetar vi med Osmo creative monster
Bildtext: Monstret i appen ger barnen olika rituppdrag. Ett barn ritar en segelbåt på brädan.
Appen Monster är en app där barnens teckningar blir levande. Om barnet ritar ett trollspö på brädan tar Monstret Mo trollspöt och viftar det på skärmen. Det blir magiskt! Barnen gillar att sitta flera runt lärplattan och prata med varandra om hur och vad de ska rita. Monstret pratar engelska så det krävs en viss mån av vuxenstöd för översättning. Det dyker dock upp bilder på det som ska ritas, vilket underlättar självständigheten.
Nästa inlägg blir vårt sista
Det här var en inblick i några av de digitala verktyg som vi har och använder på förskolan. I nästa inlägg går vi in på hur vi vill gå vidare och utveckla vårt arbete med de digitala verktygen.
Koppling till läroplanen
- Utbildningen ska också ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen.
- Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler.
- Nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära,
- Fantasi och föreställningsförmåga,
- Förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
- Förståelse för naturvetenskap, kunskaper om växter och djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen,
- Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta,