Digitala verktyg på Myrgången

Myrgångens förskola14 december 2021

Vilka används idag och varför? Vi tänkte berätta om några av de digitala verktyg vi använder på Myrgången.

Projektorns möjligheter

Vi använder projektorn för att skapa spännande lekmiljöer. Vi projicerar både på vägg och på kuben som har klätts in i vitt tyg. Barnen kan hamna i ett vardagsrum med julgran eller varför inte en djungel? Vi kompletterar projicerandet med en högtalare som tillför ytterligare en dimension. Lekvärldarna som uppstår triggar igång samspel och lek som är språkutvecklande för barnen.

IMG_0389.JPG

Bildtext: Julmusik och gran som projiceras på Norrgårdens kub.

Digitala boktjänsten Polyglutt

Den digitala boktjänsten Polyglutt används tillsammans med projektorn. Vi har provat läsa och lyssna på olika böcker på olika modersmål. Genom att projicera böckerna underlättar detta så att alla barn kan se bilderna och texten. Vi kan även zooma in och titta närmare på detaljer.

IMG_0130.JPG

Bildtext: Här används den digitala boktjänsten Polyglutt.

Projicering utomhus

Vi har provat att ta ut projiceringen genom att frosta fönstret med filmjölk. Vi blev inspirerade av andra förskolor. Det fungerade riktigt bra men krävs att det är lite mörkare ute för att få bra effekt. När det är kallare årstid blir det svårt med användandet av högtalare till projiceringen. Högtalarna får ingen täckning då fönstren inte är öppna på grund av kylan. Vi har provat att ha olika rörelsepass med dans och musik tillsammans. Polyglutt ska vi även prova utomhus.

IMG_2700.JPG

Bildtext: Att använda projicering gör det att flera barn samtidigt kan delta i en aktivitet istället för att bara några få får möjlighet. Det uppstår mer interaktion och fler samtal uppstår.

Utmaningar med digitala verktyg

Det som är svårigheten med de digitala verktygen är bland annat att våra lärplattor är lite för gamla och då laddar batteriet snabbt ur. För att det ska fungera optimalt krävs också att alla verktyg hålls uppdaterade och laddade. Det kan vara svårt i praktiken att fungera. Personal har olika kunskap och intresse. Det krävs att alla pedagoger är insatta för att uppnå en likvärdighet i huset. Vi ska som vi tidigare skrev i förra inlägget se till att det finns uppdaterade manualer där alla får en bra grund i hur man hanterar de olika verktygen som vi har på förskolan. Genom att det även finns uppdrag underlättar det undervisningen och kan skapa en röd tråd. Det krävs tid för pedagogerna att sätta sig in i tekniken.

I det yngre teamet har de känt att det är svårt att komma på pedagogiska aktiviteter kopplat till de digitala verktyg vi har. Det har mest använts projektor.

Koppling till läroplanen

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,
  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära
  • både det svenska språket och sitt modersmål, om barnet har ett annat modersmål än svenska,
  • ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften,
(0)Kommentera

Kommentarer(0)