Så jobbar vi med odling – berättat av avdelningen Pysen
På Glimmerns förskola är planteringarna i full gång inför årets odlingssäsong. Här kan du läsa om hur både barnen och pedagogerna upptäckte odlingsintresset under förra året.
Intresset startade med att vi ville prova att plantera tomatskivor som blivit över från lunchen. Varje barn fick en liten burk och varsin tomatskiva. Detta blev ett experiment där vi funderade tillsammans med barnen: kan vi verkligen få tomatplantor genom att plantera tomatskivor?
Vi pratade om vad våra små planteringar behöver för att gro och växa och lärde oss att sol och vatten är viktigt. Barnen tyckte att det var spännande och tittade ofta i fönstret om någon av plantorna hade kommit upp ur jorden.
Tomatodlingen gav mersmak för oss alla
Detta ledde också till att vi ville plantera mera. Under en samling med barnen funderade vi över vad vi kan plantera här tillsammans på avdelningen Pysen. Vi kom fram till att vi skulle plantera sallad, morot, smulgubbar, mynta, persilja, gräslök och vattenmelon.
Vi fixar en pallkrage till våra nya odlingar
Nu behövde vi också en plats för vår nya trädgård. Så vi började placera ut pallkragar. Barnen var involverade och hjälpte till med hink och spade när pallkragarna skulle fyllas med jord.
Ett spännande sidoprojekt som växte fram när vi fyllde pallkragarna var maskar. Vi fördjupade oss och lärde oss mycket om maskar som vi inte visste tidigare. Som att maskar är viktiga, för då vet vi att jorden vi planterar i mår bra.
Äntligen är det dags att plantera
När pallkragarna var fyllda med jord samlades alla barnen. Nu var det äntligen dags att plantera salladen, morötterna och smulgubbarna. Vi bestämde var vi skulle plantera vad, därefter fick alla barn fröer i händerna och satte ner dessa i jorden.
Efter ett tag var det även dags att plantera ut tomaterna och vattenmelonen som vi hade försått inomhus. Efter en tid kunde vi se att det inte växte någon vattenmelon på plantan. Hur skulle vi lösa det? Vi försökte själva bygga ett växthus för att ge dem extra värme. Det var svårt och vi lyckades inte få någon vattenmelon som vi kunde äta, de blev inte större än ett krusbär.
Vi planterade också ängsblommor med förhoppningen att locka till oss fjärilar och bin. Vi ville gärna studera djuren på nära håll, men lyckades inte. Men vi ska prova igen.
Vi har lärt oss av motgångarna och framgångarna
Det är både motgångarna och framgångarna som vi har stött på som har lett till att vårt intresse finns kvar, motgångarna gör att vi vill göra förbättringar och se om vi kommer lyckas bättre.
Detta arbete hade inte varit möjligt utan samarbetet med vår rektor som också har peppat oss att utveckla projektet tillsammans med barnen. Framgångarna med projektet har lika stor betydelse för vårt fortsatta engagemang. Barnen kunde tydligt se resultatet av odlingen och det har inspirerat dem att fortsätta plantera.
Odlingarna lär barnen att ta ansvar
När vi hade odlat i pallkragarna tog barnen stort ansvar för planteringen och ville vara delaktiga i att vattna och att ta bort ogräs. De instruerade även de yngre barnen i hur man tar hand om planteringen.
Äntligen är det dags att skörda
När det äntligen var dags att skörda var det salladen som växte bäst. Vi fick mycket sallad som vi kunde ta in och äta till lunchen och det var även populärt att ta lite sallad direkt ur pallkragen och äta ute på gården. Extra roligt var det när vi kunde bjuda de andra barnen på vår egenodlade sallad.
Det blir höst och vi avslutar odlingssäsongen
När hösten kom passade vi på att använda pallkragen till att gräva ner en planka där vi har satt fast olika material som aluminium, plast, tuggummi, papper, bananskal och en äppelskrutt. Vi har pratat om vad som kommer att förmultna och vad som kanske finns kvar på plankan när vi gräver upp den.
Läs mer om Glimmerns odling på deras blogg här på Pedagog Uppsala