Hela dagen räknas - skola och fritids i samspel

Följ oss på vår resa detta år. Vi har beviljats medel av SPSM för att arbeta med systematiskt utvecklingsarbete detta läsår. En dröm vi haft i flera år och nu blir det av. Projektets rubrik är En hållbar skoldag för alla elever i alla miljöer, skola och fritids. Projektet består av många olika delar som vi kommer att arbeta med under läsåret. Syftet är att det vi tillsammans gör ska positivt genomsyra skola och fritids i många år framåt. Vilka är vi? Vi som bloggar är Christoffer Stenlund, specialpedagog, och Kersti Vikström, speciallärare på Lindbackens skola. Med oss i arbetet har vi även ledningen samt Ulrika Gramer, snart färdigutbildad fritidshemslärare. Christoffer, Kersti och Ulrika har alla lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av något mer. Vilka deltar i projektet? All personal på skolan och på fritids.

  • Nu börjar vi hitta rutiner

    Christoffer och Kersti2025-11-06

    Nu börjar vi hitta rutiner. Fokus inledningsvis har främst varit fritids. Vi har möten med varje fritidsteam en morgon varje månad. På augustidagarna tog vi ett gemensamt tillfälle med lärarna då de tillsammans med fritidspersonalen läste och diskuterade förhållningssätt och människosyn utifrån X- och Y-modellen (Douglas McGregor, The Human Side of Enterprise, 1960). Detta för att lägga grunden till samsyn och för samarbetet inför terminen.
    Vi har varit delaktiga vissa eftermiddagar på fritids. Tillsammans med fritidspersonalen har vi sedan jobbat vidare med grundläggande kunskap om olika diagnoser. I ansökan till SPSM har vi främst valt att fokusera på Språkstörning, IF samt selektiv mutism. Framöver planeras även att jobba med ADHD och autism, men dessa diagnoser har det arbetats kring tidigare år. Utifrån litteraturen som fritidspersonalen läser framkom vid utbildningstillfällena att de önskade att vi skulle fokusera på utbildning om och verktyg för att stötta kring språkstörning i första hand. Här var teamen eniga. Det blev tydligt att vi hade gjort en rätt analys om kunskapsbehovet.


    Reflektion från personal
    Personalen lyfter att man vill vara i Y-modellen, att se barnet som kompetent och att det gör vad det kan i situationen, men man kan lätt hamna i X-modellen, och lägga all skuld på barnet, när det är stressigt eller förutsättningarna att räcka till som personal inte finns.
    Frågan om hur fritidspersonal får veta vilka elever som har diagnos och vad eleverna behöver för stöd lyftes. Här kan vi se att de som tar emot barn i förskoleklass har tydligast rutiner kring överlämning, de är det team som då får bäst förutsättningar. Här har vi ett utvecklingsområde i EHT att jobba vidare med. Viktigt att personalen får information om elevers särskilda behov oavsett om det är kopplat till en diagnos eller ej. Personalen har också läst om och diskuterat tillsammans med oss om funktionsförmågor och vad de kan ha för effekt på elevers beteenden.
    Ett citat att reflektera kring, från boken Specialpedagogik för fritids är ”Vad som är en nedsatt förmåga till mentalisering beror på hur vi ser på vad som är ”normalt”. Lika svårt som personer med exempelvis autism har att tolka personer som följer normen kan personer som följer normen ha att tolka personer med autism. Det viktiga är att vara medveten om att vi använder mentalisering på olika sätt.” (s 37). Detta samtal medförde en tankevända för många.

    image3tqql.png
    Höstlovet
    Hur ordnar man så att fritidspersonal kan få fortbildning? Inte helt lätt, men så viktigt. Vi valde att, i samarbete med rektorer och fritidspersonal, skapa möjlighet att en tredjedel av personalgruppen kunde gå ifrån halvdagar. Samma utbildning genomfördes tre gånger och alla kunde vara med. Jättekul att få tid att träffas en längre stund, ostört och fokuserat. Fritidspersonalen samlades i mixade grupper. Föreläsning varvades med reflektion och praktiskt arbete. Lite fika och frukt var också uppskattat. Vi startade med språklig sårbarhet med fokus på språkstörning och avslutade med arbete kring ritprat/seriesamtal och sociala berättelser. Ett arbete som kommer att följas upp under läsåret.

    imageeop1.png


    Framåt
    Vi fortsätter med ett kapitel om Tydliggörande pedagogik vid nästa morgonmöte. Vilket hänger väl samman med både stöd för elever med de olika diagnoser vi berört och med arbetet kring ritprat.
    Checklistorna ska skickas ut på remiss till alla fritidsteam innan vi kan fastslå dem. En fråga har ställts om vi kan delge dem. Det kan vi göra när de är fastställda. Då får man utifrån sin egen enhet i så fall bearbeta dem så de passar den egna verksamheten.

    (0)Kommentera
  • Hela dagen räknas – skola och fritids i samspel

    Christoffer och Kersti2025-10-07

    Vad ska vi göra, en kort sammanfattning

    Vi kommer under hela läsåret arbeta med specialpedagogisk fortbildning för all personal på fritids. Under vårterminen även med fördjupning inom några områden tillsammans med lärarna. Vi kommer att återkommande finnas med i fritidsverksamheten för att kunna vara med och tänka och arbeta kring problematiska situationer som uppstår där. Dels i diskussioner och i gemensam planering med fritidspersonal, dels genom att vara en samarbetspartner och genom att vid behov arbeta med IBIS problemlösningsmodell.

    Vi kommer i samarbete med personalen att utveckla checklistor kring tillgängliga lärmiljöer för skola och fritids som ska stötta i arbetet och säkerställa att rutiner inte blir personberoende. Vi ska utarbeta två digitala introduktionsprogram, en för lärare och en för fritidspersonal, som alla nyanställda ska ta del av för att få gemensamma grundkunskaper att arbeta utifrån.

    image.png

    Vad har vi då redan kommit i gång med

    Vi har haft introduktion för all personal. Vi har påbörjat fortbildning med fritids där en del är läsning och diskussioner utifrån boken Specialpedagogik för fritids av Annelie Karlsson. Vi har samlat in tankar från fritidspersonalen kring vad som är viktigt att få med i deras checklista, på generell nivå inför terminer men även inför lov. Nästa steg är att sammanställa och sen ut till personal för återkoppling. Vi uppskattar verkligen att ha tid att vara med i fritids verksamhet och ha tid att träffa fritidspersonalen för samtal och att få tid att kunna tänka tillsammans och vi upplever det som ömsesidigt från personalen.

    Lindbackens.png

    (2)Kommentera
Visar 1 - 2 av 2