Tydliggörande pedagogik på fritids

Kersti och Christoffer4 december 2025

Fokus på morgonträffarna med varje fritidsteam har nu legat på att följa upp arbetet med ritprat som alla provade på under höstlovet, samt att jobba vidare med visuellt stöd. För att stötta alla elever har fritids påbörjat ett arbete med att använda tecken som stöd.

Uppföljningen kring att använda ritprat, seriesamtal och sociala berättelser har visat att det krävs mer arbete, övning och fortbildning för att få detta att bli ett naturligt verktyg som en del av fritidsdagen. Infoteket erbjuder utbildningar. Några ur personalen kommer att få chansen att ta del av de utbildningstillfällena Region Uppsala anordnar detta läsår och så strävar vi efter att fler kan delat kommande år.

Vi har medvetet valt att inte använda begreppet bildstöd, utan pratar om visuellt stöd då detta omfattar så många fler verktyg för förtydligande. Färgkodning, mallar med text och även kroppsspråk med mimik samt tecken som stöd är verktyg vi kan använda. Detta för att förstärka tal och kommunikation med elevgrupper och enskilda elever. Här kan man använda teckenspråkslexikon för att bygga på ordförrådet. Tecken stöttar i många sammanhang, både i inlärning, vid information och i den kommunikation fritidspersonal har med eleverna. Då intresset för att lära fler tecken var tydligt hos personalen har vi i Teams startat en kanal där vi presenterar veckans tecken, med länkar, för alla lättåtkomligt att ta del av. imagephbx.png Teckenspråkslexikon: https://teckensprakslexikon.su.se/ Det finns även som en app att ladda ned ”Svenskt teckenspråkslexikon”

Vi har tillsammans tittat på en film där vi ger exempel på olika typ av visuellt stöd som redan finns på skolan. Vi såg att vi redan gör mycket bra och att vi kan inspireras av varandra mellan team och årskurser. På generell nivå har vi exempelvis påminnelser som gäller i hela samhället som nödutgångar mm. I skolan har vi generellt exempelvis påminnelser om att ta av skor, spola och tvätta hände mm. I biblioteket har vi organiserat våra böcker med samma visuella stöd som de använder på stadsbiblioteket för att där ska finnas igenkänning för eleverna.

imageigws.png

 

Vi reflekterade även kring olika sätt att ge visuellt stöd inför och under raster samt kring olika underlag för att arbeta kring känslohantering och för att förebygga konflikter.

imagesm28g.png

Hela skoldagen

Nu planerar vi vårterminens utbildningar. Här kommer lärare att kopplas in. Under studiedagar och ett antal tillfällen under den gemensamma fördjupningstiden, kallad pedagogiskt forum, kommer vi att jobba vidare med den språkstärkande undervisningen. Med syfte att arbeta med att ytterligare medvetandegöra undervisningen utifrån kunskap om språkstörning och språklig sårbarhet.

(0)Kommentera

Kommentarer(0)