Fannys fem "enkla" tips för en bra lektion
I mitt förra inlägg lyfte jag frågan om vem som bestämmer vad som är arbetsro, min vision för hur en bra dag ser ut samt en bild över hur läraryrket kan se ut. Detta inlägg kommer handla om hur eleverna påverkas av när lärare behöver tjata samt mina fem bästa tips för en ”dröm-lektion”.
Jag har arbetat som legitimerad lärare i snart fyra år och har under dessa år både haft medgångar och motgångar. Jag pratar ofta med mina elever om varför jag blev lärare. ”Jag blev lärare för att jag tycker om att undervisa och att få se er utvecklas.” Jag påpekar då att jag INTE blev lärare för att tjata på dom. Det är bland det värsta jag vet. Det tar både energi från mig och från eleverna.
Som lärare har du ett verktyg för att få din klass lugn och tyst: att använda munnen och säga till. Behöver jag säga till en gång är det helt okej, tycker jag. Men när jag behöver påminna en andra gång märker jag att vissa elever börjar skruva på sig och en del går och hämtar hörselkåpor. Efter en tredje gång kommer en eller två elever fram och viskar till mig att de tycker att det är för pratigt. Jag bekräftar dem och påpekar att jag också tycker det, och därför säger jag till. En fjärde tillsägelse kan ibland resultera i kaos. Då studsar elever som har det kämpigt upp. En kanske ställer sig på bänken, en annan börjar vissla, en tredje trummar med pennan och en fjärde sitter och skrattar åt en kompis.
Det jag vill komma fram till är att de bästa lektionerna är de när jag håller en genomgång, påminner om vilka förväntningar jag har på lektionen, sätter på lugn musik och uppmanar till att det är dags att börja arbeta. Det behövs kanske en blick till någon, eller en tyst viskning att man ska fortsätta arbeta, men min röst behöver inte höras.
Jag brukar ibland tänka på min egen skolgång. Jag hade en fantastisk lärare som hade betydligt fler års erfarenhet än jag själv. Jag minns aldrig att hon behövde tjata på vår klass för att vi skulle vara tysta. Jag minns hennes genomgångar, tydliga instruktioner på tavlan och den otroliga arbetsron som infann sig i klassrummet när vi började arbeta. Det var hon, min lågstadielärare, som faktiskt fick mig att välja läraryrket.
Fannys fem bästa tips för en ”drömlektion” – (detta funkar på bra dagar samt i min nuvarande klass):
- Inled lektionen med att berätta något som hänt dig på morgonen. Eleverna älskar att lyssna på personliga historier och gärna om något gått lite tokigt.
- Förbered dagen innan vad som ska göras. Eleverna märker direkt om jag är småstressad och behöver springa till kopiatorn för att skriva ut det sista.
- Prata lugnt och använd ett avslappnat kroppsspråk. Detta smittar av sig på eleverna och det skapas en harmoni i klassrummet.
- Bryt mönster och överraska eleverna med att presentera ett ämne på ett helt nytt spännande sätt.
- Berätta dina förväntningar på eleverna och påpeka: ”Jag vet att ni klarar av det här.”
Jag vet att många av er kanske känner igen er i det jag beskriver. De här tipsen är egentligen ganska enkla, men trots det kan de ibland vara svåra att få till i praktiken. Det krävs både tålamod och en medveten insats för att skapa arbetsro i klassrummet. Men när det väl fungerar, känns det verkligen värt ansträngningen. Jag hoppas att dessa små påminnelser kan ge er nya verktyg för att skapa en bättre och mer harmonisk arbetsmiljö för både er och eleverna. Och kom ihåg – vi alla har våra bra och mindre bra dagar. Det viktigaste är att vi fortsätter försöka och lär oss av varje erfarenhet.
Kommentarer(1)
-
30 maj 2025Bra skrivet Fanny!