Verket och personen: Anne Frank och hennes dagbok

Maja Back Lakic10 mars 2020

I åk 7 jobbar vi just nu med temat privat och offentligt skrivande, och inom det med Anne Frank och hennes dagbok. Vi undersöker alltså hur avsändaren syns i texten och hur mottagaren påverkar texten. 

 

Med hjälp av Sveriges Radios drama om Anne Frank har vi lärt känna henne och lärt oss om hennes liv. Den består av fem avsnitt a 15 minuter. Eleverna har lyssnat så uppmärksamt! Vi har också läst valda delar ur hennes dagbok om exempelvis hur det var för judar på 40-talet i Amsterdam och hennes tankar kring pojkar och kompisar. 

 

Eleverna har skrivit flera korta reflektioner kring innehållet och vi har jämfört Anne Franks dagbok med Misslisibells blogg med fokus på bland annat bilden av skolan och språk. 

 

Avslutningsvis så ska eleverna få sitta i små grupper och prata om personen, verket och kontexten. Den uppgiften hittar du här. Jag kommer sedan att lyssna och dokumentera. Frågan är nu bara hur jag ska återkoppla resultatet till dem på bästa sätt? Med skrivuppgifter och prov så brukar jag visa anonyma exempel för eleverna för att illustrera bedömningen. Jag skulle i och för sig kunna transkribera några ”välutvecklade och nyanserande resonemang”... har ni andra tips så får ni gärna langa hit dem! 

 

PS. Jag har tidigare gjort en youtube-video där jag förklarar hur man analyserar en text utifrån vem som skrivit den. Det kanske kan vara till nytta för någon som ska ägna sig åt detta kunskapskrav. 

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)