Tips på muntliga ”warm ups”

Maja Back Lakic15 november 2019

Att komma igång och våga prata engelska kan vara lite läskigt. Därför är det bra om man har lustfyllda uppvärmnings-övningar på engelskan. Här kommer några personliga favoriter.

 

Förklara ord

Det här kanse den enklaste uppvärmingen av dem alla. Eleverna delas in i par. Har du någon elev som är nybörjare eller behöver stöd av någon annan anledning så kan hen få vara tillsammans med någon annan

1.      Elev 1 vänder ryggen mot mig.

2.      Jag skriver ett ord på tavlan/skärmen.

3.      Elev 2 försöker förklara ordet utan att säga ordet eller delar av det.

4.      Elev 1 gissar.

5.      Jag fyller på med fler och fler ord så att alla kan jobba i sin takt.

6.      Efter ett par minuter så byter eleverna roller och lämpligen också plats.

 

Heads up!

För några år sedan hade jag en fantastiskt kreativ och ambitiös lärarstudent som hette Lisa. Hon visade mig den här sajten där man kan hitta ordkort med bildstöd och en väldigt rolig övning. Jag har skrivit ut och laminerat mängder av sådana här kort som vi använder bland annat för att leka ”heads up”. Det går till så här:

1.       Dela in gruppen i par eller små grupper.

2.       Ge dem en hög med kort vända så att de inte kan se dem.

3.       Eleverna turas om att dra kort och håller upp det framför sin egen panna.

4.       De andra i grupper försöker att förklara på engelska vilket kort de håller upp utan att säga ordet eller delar av ordet.

5.       När eleven sagt rätt ord får man en poäng.  

6.       Nästa elev plockar upp ett kort och så fortsätter det.

 

Vill man så kan man börja med att tillsammans i gruppen gå igenom de kort man har framför sig och sen vända på dem.

 

Fråge-mingel

1.      Alla får skriva varsin fråga på en lapp.

2.     Sedan får eleverna gå runt i klassrummet och ställa sin fråga, lyssna på svaret samt svara på samtalspartners fråga.

En annan variant är att:

1.      Eleverna får skriva varsin fråga på en lapp.

2.      Eleverna går runt och frågar varandra.

3.       När de fått svar på sin fråga så byter de lapp med den de frågat.

 

 

Speed-dating

1.      Jag lägger ut A4-papper med ord på som ”Summer, Youtube, Pizza” osv. på golvet i en lång rad.

2.     Eleverna ställer sig på två led mitt emot varandra med en fråga mellan varje par.

3.     Sedan sätter jag på timern och de ska då prata i 1 min. (Använd Classroomscreens timer.) 

4.     När tiden gått ut så flyttar alla ett steg åt vänster och får på så sätt ett nytt samtalsämne och en ny partner. 

 

Har du fler tips på enkla och roliga warm-ups? Hör gärna av dig!

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)