Inför nationella provet i engelska för åk 9 - Writing

Maja Back Lakic5 februari 2020

Har ni börjat att öva inför nationella proven? Jag har börjat lite grann med engelskan, mest för att eleverna var så nojiga. Tanken är alltså att avdramatisera det hela. 

 

Vi börjar med skrivuppgiften och till min hjälp har jag Forms för att enkelt samla in och presentera elevernas (korta!) texter. 

 

Vi läst de gamla NP-texter som finns påGöteborgs universitets hemsida och de har fått diskutera vilken text som fått vilket betyg samt hitta styrkor och svagheter i texterna. 

 

Efter det så samlade vi smarta uttryck och ord som man kan skriva i nästan vilken text som helst, med hjälp av mentimeter (såklart). 

 

De orden har jag sammanställt till en lista som jag delar med eleverna. Mitt tips till den är att de bestämmer sig för 3-5 ord/uttryck som de kan skriva i sin riktiga NP-text. 

 

På lektionen efter fick de skriva ett stycke, det som handlar om en fråga de vill diskutera, och skicka in det i Forms.

 

 

 

Eftersom de får så lite tid till att skriva på det riktiga provet (bara 80 minuter!) så kräver ju det att man övar på att spotta ur sig text fort. Därför kommer de bara att få 15 minuter på sig till den här uppgiften. 

 

Jag kommer sedan att ta fram deras bidrag (som är anonyma) så att vi kan titta gemensamt på bidragen. Det gör att vi kan ha meta-samtal och tillsammans komma med formativ respons. 

 

 

Nästa steg blir att låta dem skriva en hel text, också det en gammal NP-uppgift. På lektion 1 får de då planera sitt skrivande genom att göra tankekartor m.m. De får utgå från dokumentet ”Plan your Essay”. På lektion 2 ska de få skriva hela lektionen, men lämna in vid lektionens slut. Till det har jag tänkt att jag ska använda mig av någon form av kompis-respons. Om någon har en bra mall för det så får ni gärna höra av er! 

 

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • busigt 13 april 2022
    bra jobbat!