Väntade och oväntade ämnesmöten
För ungefär en månad sedan ledde jag en workshop på World Home Economics Day (WHED), en årlig nationell konferens för HKK-lärare. Workshopen var inriktad på möjligheten till samverkan mellan HKK och andra skolämnen. Som en del av förberedelserna läste jag igenom alla kursplaner i Lgr22. För att göra materialet hanterbart koncentrerade jag mig på det centrala innehållet för åk 4-6 och det ämnesinnehåll som skulle kunna kopplas till HKK-undervisningen.
Genomläsningen av kursplanerna visade att HKK har en eller flera möjliga mötesplatser med centralt innehåll i alla grundskolans ämnen i åk 4-6. Även om jag brukar framhålla HKK:s potential som skolans främsta samarbetsämne blev jag positivt överraskad över resultatet. Visst, somliga ämnens centrala innehåll korsar HKK:s innehåll i betydligt högre utsträckning än andra, men alla ämnen har innehåll som skulle kunna utgöra en utgångspunkt för samverkan.
Källa: Skolverket.se
Undersökningen visade också på både väntade och oväntade ämnesmöten. Mina förhandsbilder bekräftades ibland, men aha-upplevelserna var också flera. För att ta ett par exempel:
Kopplingarna mellan IDH och HKK är svagare än jag på förhand förväntat mig. Det finns så klart potentiella beröringspunkter, men de är färre än förmodat. Hälsobegreppet, dess skilda aspekter, och hur olika beteenden kan påverka välmåendeet är kanske den tydligaste korsvägen. Bakning, matlagning, hygien, diskning och rengöring kan i sin tur kopplas till genomförande av friluftsaktiviteter. I båda ämnenan förväntas undervisningen rymma ett normkritiskt perspektiv på olika aktiviteter. Men sett till det centrala innehållet ligger ämnena faktiskt inte riktigt så nära varandra som det ibland lite slentrianmässigt görs gällande.
Kontaktytorna är däremot oväntat stora mellan HKK, FY och KE. FY och HKK skulle verkligen kunna kroka arm i undervisning som har med energi att göra. Med observationer och experiment som tar avstamp i hemmets vardagssituationer. I undersökningar av olika former av utrustning, redskap och handlingsalternativ, och hur det påverkar fysikaliska storheter som till exempel temperatur. Genom historiska tillbakablickar på hemmets villkor, utblickar om energikällor och miljöpåverkan, och kreativa framtidsspaningar för en mer hållbar utveckling.
KE och HKK ska båda fokusera på mat och hälsa, så varför samkörs inte arbetet med näringslära och modeller för balanserade och varierade måltider i större utsträckning mellan våra ämnen!? Det finns också god grund för samverkan kring frågor som rör användningen av vatten och kemikalier i hemmet. Lägg därtill undervisning om hur råvaror förädlas till produkter och hur produkterna sedan ska kunna återanvändas eller återvinnas. Ja, i båda ämnena är undersökningar och förståelse av kretslopp och livscykler essentiella för lärandet.