Matminnen från sommarlovet
”Tänk tillbaka på sommarlovet. På olika måltider du ätit. Välj en måltid som du tyckte var god eller som kändes positiv på något annat sätt.” Så inleds instruktionen till den uppgift eleverna i åk 6 på Östra Stenhagenskolan möter i Hkk och Sv första veckan på nya läsåret. Ett nytt ämnesövergripande upplägg som förhoppningsvis ger mersmak.
Kryddlandet min sommar
För mig har ferien varit en sensorisk höjdpunkt. Det nyanlagda kryddlandet på landet har nämligen levererat över förväntan. En sinnlig nåd. Häftigt att följa processen från frön eller små plantor till prunkande prakt. För att inte tala om skörden. Chokladmyntan i iskaffet. Rosmarinkvistarna i veganska paellan. Slösaktigt mycket bladpersilja i tabbouleh efter tabbouleh. Färsk timjan som möter fänkål, vitlök och saffran i fiskgrytan. Citronmelissen till jordgubbarna och vaniljglassen. Nu senast oreganon i mattorken, som sprider väldoft i hela huset. Och tänk att få dela allt detta med livskamraten, familjen, vännerna och grannarna. Sensorik har ju alltid ett fysiskt och socialt sammanhang. Kryddlandet gjorde min sommar och kommer förhoppningsvis att förgylla många ferier framöver.
Oregano i mattorken. Foto: Privat.
Starta i sensoriken
Med erfarenheten av nya kryddlandet har jag blivit ännu mer övertygad om sensorikens centrala plats i Hkk-undervisningen. Om sinnesupplevelsernas betydelse i och för lärprocesser. Där självkänsla och tillit kan växa, och språket stimuleras och utvecklas på ett lustfyllt sätt. Som jag berättade i ett inlägg för ganska exakt ett år sedan startar jag därför gärna nya terminen med att lyfta fram just sensoriken. Så även denna hösttermin och nu då förstärkt med ett nytt ämnesövergripande samarbete. Dags att bjuda på fortsättningen av instruktionen till uppgiften i Hkk och Sv.
Uppgiften Mitt matminne
”Skriv rubriken ’Mitt matminne’ överst på ett linjerat A4-papper.
Skriv sedan en berättande text om matminnet. Ta hjälp av punkterna nedan. Texten ska vara cirka ½ - 1 A4-sida.
Din text ska innehålla följande:
- Vad du åt.
- När och var du åt det.
- Om du åt ensam eller om andra personer var med vid måltiden och din relation till dem.
- De smaker och dofter du upplevde. Och hur maten kändes i munnen (konsistens och textur).
- De känslor du upplevde under måltiden.
- Något annat du vill berätta om maten och/eller måltiden.”
Inför arbetet med uppgiften kommer eleverna att få en orientering om grundsmaker, konsistens och textur. En exempeltext kan vara en annan hjälp på vägen in i arbetet, inte minst för elever som kanske har svårt att komma igång med skrivandet. Elever som vill skapa illustrationer till sin skrivna berättelse får så klart göra det.
Kommentarer(2)
-
27 augusti 2024Underbart inlägg Magnus!
-
1 september 2024Tack Karin! För varje gång jag startar upp en termin eller ett läsår i åk 6 med avstamp i sensoriken blir jag mer övertygad om att det är ett klokt pedagogiskt val. Senaste veckan har jag och eleverna undersökt och pratat grundsmaker, konsistens och textur med utgångspunkt i en fruktsallad och vispad grädde. Något ganska enkelt kan bjuda in till så många upplevelser, så mycket reflektion och fördjupning.