Språket genom den fysisk rörelsen
Terminens första inlägg kommer att handla om hur man kan arbeta med språk- och kunskapsutveckling genom den fysiska rörelsen och varför det är så viktigt att röra på sig för att öka möjligheterna till kognitiv utveckling.

Bild från Uppsala kommuns bildbank
Lek, rörelse och språk i samspel
Förskolans reviderade läroplan lyfter upp att leken kan stimulera barnens språkutveckling och att leken och rörelsen ska ha en central plats i förskolan utbildning. Läroplanen beskriver också att vi som förskollärare och barnskötare ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och på så sätt utveckla ett intresse för fysisk aktivitet (Skolverket, 2025). Jag tror att om vi får barnen intresserade av fysisk aktivitet så lägger vi en bra grund till att de fortsätter att vilja vara fysiskt aktiva ända upp i vuxen ålder vilket skapar bra förutsättningar för inlärning.
Enligt Hansén (2016) så har rörelse positiv effekt på barns minne och inlärningsförmåga. Berglind (2023) beskriver att i de få studier på barn under fem år, så kan man se att barnens koncentration förbättras om de har rörelsepauser på 10-10 min. Båda dessa forskare visar på vikten av fysisk aktivitet för att skapa de bästa förutsättningar för inlärning och vad kan då inte vara bättre än att koppla ihop språkutvecklingen med själva rörelseaktiviteten. Att vi helt enkelt redan från början när vi planerar för fysiska rörelseaktiviteter även planerar för hur vi samtidigt arbetar med olika delar av språket.
En rörelsebana som bygger på språkutveckling
Till exempel så kan man vid planering av en rörelseaktivitet så som en rörelsebana, tänka redan från början hur man får in språk- och kunskapsutvecklingen.Genom att utgå från exempelvis ett verb när man skapar banan blir det tydligt vilken del av språket man fokuserar på just då. Säg att vi väljer verbet HOPPA. Då skapar vi en rörelsebana som har fokus på att hoppa på många olika sätt samtidigt som vi sätter ord på vad det är barnen gör. Vi använder oss både av det verbala språket, teckens som stöd, skriftspråket och bildstödsbilder för att synliggöra ordet hoppa och hur många gånger man ska hoppa eller på vilket sätt man ska hoppa. När vi valt att jobba med ordet HOPPA så är det viktigt att barnen får möta det ordet på många olika sätt i många olika sammanhang för att få en fördjupad förståelse av ordets betydelse och i vilka sammanhang man kan använda det, allt för att skapa bästa möjliga förutsättningar för barnen att ordet ska lagras i långtidsminnet.
Kollegialt lärande genom litteratur
Mitt tips om man vill fördjupa sig ännu mer kring fysisk aktivitet och rörelseglädje i förskolan är att arbeta utifrån en bok i ämnet. När jag har handlett inom ämnet så har jag arbetet utifrån boken Rörelseglädje för hållbara barn av Carina Andersson och Ulrika Fagerström. När vi har bearbetat boken så har jag lagt till att man ska använda sig av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Jag har använt mig av samma upplägg som Skolverket använder i sina läslyftsmoduler och då kan det gå till så här:
• Först läser alla som ingår i handledningen ett på förhand utvalt kapitel, där man enskilt väljer ut citat som berör eller skapar funderingar och tar med sig dem till första träffen.
• Vid träff 1 så har man kollegiala samtal kring de utvalda citaten. Vid samma tillfälle kommer man överens om ett gemensamt undervisningsinnehåll och upplägg. Här är det viktigt att få med både rörelseutvecklingen och språkutvecklingen. Det ska synas tydligt i den didaktiska planeringen.
• Alla genomför undervisningen i sina grupper. Utifrån sin egen dokumentation väljer man ut dilemman eller något man vill bjuda på som fungerat bra och tar med sig detta till nästa träff.
• Vid det kollegiala samtalet nummer 2 så lyfter alla kortfattat sina dilemman/det man vill bjuda på och vi väljer gemensamt ut ett som vi arbetar med på djupet genom dialog, stöttning och analys för att komma vidare och utveckla undervisningen.
Lycka till med ert arbete inom rörelse och språk- och kunskapsutveckling!
Referenser
Berglind, D. (2023) Fysisk aktivitet i förskolan. Stockholm: Natur och kultur läromedel och Akademi
Hansén, A. (2016) Hjärnstark. Stockholm: Bonnier fakta, Fitnessförlaget.
Skolverket (2025). Läroplan för förskolan. Stockholm: Norstedts Juridik