Boksamtal och läsförståelse

Maria Swedman24 februari 2025

Boksamtal och läsförståelse

Högläsning och läsning har ett stort egenvärde och att få ta del av olika typer av texter och böcker handlar inte bara om ordkunskap och läsfärdigheter, det ger otroligt mycket mer. I det här inlägget kommer jag dock att fokusera lite extra på hur vi med hjälp av en god läskultur och genomtänkta strategier kan ge våra barn en viktigt grund för att bli riktigt vassa läsare.

Skolverket (2023) signalerar att en fjärdedel av våra elever lämnar grundskolan utan de mest grundläggande kunskaperna i att förstå en text. I förskolan behöver kvaliteten på samtalen i samband med högläsning öka. Faktorer som påverkar läsförståelsen är god ordförståelse, förförståelse, att skapa inre bilder, att kunna göra kopplingar till egna erfarenheter och att lära sig läsa mellan raderna, att kunna planera framåt i texten; vad tror jag  händer sedan och det är också viktigt att själv kunna få syn på när man förstår eller inte förstår en text. Vi behöver öva barn och unga att läsa kritiskt. När barnet väl börjat läsa så kommer det också vara viktigt att få ett bra flyt i läsningen. Det som är extra gynnsamt att undervisa om i förskolan när det kommer till ökad läsförståelse är:

-att samtala om och klargöra svåra ord
-att förutsäga - "jag tror att…"
-att sammanfatta - "det här handlar om…."
-Ställa frågor - "jag undrar…"

Aktiv läsning

Innan vi börjar läsa en bok kan vi titta tillsammans på bokens framsida, vad tror barnen att boken handlar om? Varför tror de det?

När vi läser boken kan vi stanna upp och förklara svåra ord och vara en modell genom att använda sig av meningarna ovan; jag tror att, det här handlar om och jag undrar. Efter boken är läst kan vi samtala om innehållet, vad hände? Varför tror vi att det blev så? Vilken karaktär i boken skulle du vilja vara och varför? Vad tror ni hände sen?

Jag vet att tid är en faktor som ofta ses som ett hinder för att hinna leta böcker och förbereda sin läsning. Skolverket och kulturrådets läslistor för förskolan kan då vara till hjälp, liksom bibliotekets nyhetsbrev. Kanske går det att se till att avdelningarna läser olika böcker och sedan avsätta ett pedagogmöte per termin för att dela boktips med varandra?

Läslistorna hittar du här: Läslistor - Skolverket

Förskolans läskultur påverkar barns lärande

Vi vet dessutom att vissa faktorer främjar intresse för läsning och genom att arbeta med vår läskultur och miljö så kan vi också stärka barns läsförståelse. Det behöver finnas ett varierat utbud av böcker så att barn kan välja vad de vill läsa, vi behöver skapa en textrik miljö med en stor variation av texter och texttyper, skapa tid att läsa , möjligheter att samtala om det lästa, att läsande barn uppmuntras och att det finns tillgång till lugna, bekväma läsplatser (Hultgren, Johansson och Bjur 2017).

Ju mer vi visar läsglädje desto mer intresserade av läsning kommer våra barngrupper att bli. Det finns många tillfällen under en dag att visa på och läsa och skriva tillsammans med våra barn, i naturliga situationer, om vi aktivt letar efter dessa tillfällen.

I nästa inlägg kommer jag att dela med mig av några av mina favoriter just nu när det kommer till barnlitteratur, missa inte det!

Referenser:

Läsmiljö – att skapa rum för läsande November 2017 https://larportalen.skolverket.se

(0)Kommentera

Kommentarer(0)