Teoretiska utgångspunkter
Upp till oss! är ett skolövergripande program för att förebygga rekrytering till kriminella nätverk och normbrytande beteende genom att stärka positiva gemenskaper.
Programmet riktar sig till hela skolor eller hela grupper inom skolor på universell nivå. Upp till oss! hjälper skolor utveckla kunskap, strukturer, arbetssätt, förhållningssätt och kontakter så att skolan kan vara en knutpunkt i ett nätverk av inkluderande praktikgemenskaper. I dessa gemenskaper förhandlas meningsfullhet och mål med syfte att utbildningen ska upplevas som att den är till för eleven själv. Att skolan ska vara ett sammanhang där identitet kan utvecklas i positiva miljöer.
I läroplanens riktning
Enligt läroplanen ska skolan stötta elevers identitetsutveckling, men utan att på förhand bestämma vilka identiteter som är önskvärda. Att förstå hur det kan bli en del i all undervisning är grundläggande inom programmet. Centralt i det är dialog för att alla elever ska inkluderas.
Stödjande strukturer
Allt detta bygger vi upp genom utbildning, självskattning, dialog och stöd i att skapa strukturer som kan hålla över tid. Material finns för att kunna skapa en hållbar cyklisk process. Det finns också elevmaterial som kan användas som underlag för dialog i undervisningen. Materialet lyfter frågor om utanförskap, identitet, inkludering, gemenskap, fritid och undervisning. Det är till för att öppna frågor, utan att ge svar. Materialet ska istället vara en grund för dialog i klassrummet.
Fokus på utbildningspraktiker och unga identiteter
Varför har vi valt den här inriktningen? En viktig grundpelare för vårt program är just hur vi möter frågan om brottsförebyggande arbete i skolan. Vi menar att en förutsättning för detta är att arbeta med moment som sker utan antaganden om brottslighet, eller ens normbrytande beteende. Då tankar och formuleringar om ungdomar som kriminella bidrar till framväxten av just sådana identiteter menar vi att skolans förväntningar på unga personer ska fokuseras på hur identiteter kan utvecklas i sammanhang där utbildningspraktiker och unga identiteter kan växa tillsammans.
Främja positiva sammanhang
En annan intressant frågeställning är – vad händer när vi fokuserar på vad vi vill med vårt samhälle istället för att ständigt påtala det vi kämpar emot? En viktig distinktion här är mellan verben att förebygga och att främja. Fokus med att förebygga är mer på sådant som vi inte vill ska hända. Däremot är fokus med att främja helt på vad vi vill. När vi fokuserar på sådant som vi inte vill finns mer risk att positionera identiteter i sådant. Med Upp till oss! vill vi skapa innehåll som främjar sammanhang som är positiva för utveckling. Kort sagt, fokus på vad vi vill, med förväntningar att var och en kan vara med.