Programmets innehåll
Genom programmet ges under tre terminer stöd för att utveckla skolans kompetens och strukturer genom bland annat värderingsverktyg för lärare, lektionsmaterial och ledningsstöd.
Utbildning och nulägesbeskrivning
Inledningsvis utbildas personalen i de teorier, förhållningssätt och verktyg som Upp till oss! bygger på. Skolan får verktyg och kunskap för att kunna göra en nulägesbeskrivning med syfte att komma fram till vilka behov som finns för att utvecklas i den önskade riktningen, att bygga upp och stärka inkluderande praktikgemenskaper som elever vill ingå i. Beskrivningen tas fram av skolans ledning och nyckelpersoner, samt av den skolpersonal som deltar. Behoven och planen som identifieras bör stämma överens med skolans systematiska kvalitetsarbete och kan med fördel ingå i verksamhetsplanen. Skolan får stöd under hela den här processen.
Identifierade utvecklingsområden
Därefter genomförs planerade insatser inom identifierade utvecklingsområden. Exempel på det är att utveckla förhållningssätt och arbetssätt i klassrummet, att utarbeta eller utveckla nya rutiner inom elevhälsan och ledningen, eller att utveckla samarbetet med externa parter (tex föreningar eller andra delar av civilsamhället) som erbjuder positiva gemenskaper. Skolan får även stöd under denna dela av programmet.
Arbete med eleverna
Under termin två introduceras lektionsmaterialet för personal, så att de sedan kan arbeta med det tillsammans med eleverna. Syftet med lektionsmaterialet är att skapa ett tryggt och öppet klimat där skolans gemenskaper kan stärkas. Det är också tänkt att vara ett stöd för vuxna att arbeta med inkluderande praktikgemenskaper i de grupper av elever som de leder.
Lektionsmaterialet bygger på en serie animerade filmer som följer några barns liv, både vad som händer i skolan och på deras fritid. Tanken med filmerna är att vara ingångar till dialog i klassen. En lärarhandledning finns som stöd för att underlätta för den vuxne att praktisera de teorier och förhållningssätt som Upp till oss! bygger på. De vuxna som arbetar med programmet får vid flera tillfällen använda sig av det självvärderingsverktyg som utvecklats för att synliggöra utvecklingsbehov och framsteg som görs. De får också vid behov stöd i denna del av programmet.