Tips på för- och efterarbete av UKUS21 på skolan
Förarbete
Gemensamt förarbete
- Planera hur lärarna väljer föreläsningar inför UKUS21. Med fördel kan några lyssna till samma föreläsning så att de gemensamt kan leda diskussion efteråt.
- Alla har ett eget ansvar att kunna delge sina kollegor vad de har tittat/lyssnat på.
- Rektor avsätter tid till diskussioner och efterarbete.
- Redovisningen av diskussionerna ska dock inte känns som ett hinder, det ska vara enkelt och lättsamt, det är den gemensamma tankeprocessen som är viktig.
- Sätt gärna upp möten i Teams där ni sedan kan använda er av funktionen Breakoutrooms för gruppdiskussioner.
Underarbete
Frågor och tankar att ha med sig under föreläsningarna
- Var det något speciellt som du gillade i föreläsningen?
- Var det något som du inte förstod eller behöver reda ut tillsammans med andra?
- Kan du se mönster och kopplingar till egna erfarenheter, andra föreläsningar eller studier?
- Vad innebär det här för dig i din undervisning? Vad kan du göra redan nästa vecka?
- Vad innebär det här för er på er skola. Vad kan ni ta med er konkret?
Efterarbete
Samtala med varandra om föreläsningarna
- Använd tvärgrupper eller expertgrupp när ni diskuterar föreläsningarna.
- Samtalen kan arrangeras med fördel dagen efter UKUS21. Viktigt att det inte går för lång tid mellan föreläsningarna och samtalen om de.
- Utgå från ovanstående frågor.
- Ser ni teman som återkommer i de olika föreläsningarna? Är det någonting som ni inte ser eller som ni saknar? Vad tar ni med er in i ert praktiska arbete och hur kan ni stötta varandra i det?