Vad är det som rör sig?
Jag heter Enikö Pettersson och arbetar på Orrparkens förskola. Gruppen som jag arbetar med heter Äventyrarna och består av 16 barn vilka är från ett år till tre år gamla. När vi kom med i det här projektet upptäckte jag att jag inte medvetet har valt aktiviteter då vi höjer de yngsta barnens puls! Därför blir det spännande med utmaningen!
Förskolan är byggt 1971och har små rum, så att vi har alltid utnyttjat våra stora gårdar och skogen som finns precis utanför husknuten för att stimulera barnens rörelse. Barnen på Orrparken får rikligt med möjligheter för att utveckla sin grovmotorik genom att de går på ojämn mark, klättrar på stora stenar, balanserar på rötter och grenar eller rullar nerför en backe.
Äventyrarnas projekt under läsåret 2023-2024 heter Vad är det som rör sig? där vi har fokus på barns rörelse utifrån läroplansmålen. Vi har varje vecka erbjudit barnen en utflyktsdag, en dag med rörelsebana eller dans ute på gården, en dag med finmotorisk utmaning och en dag med aktivitet där hjärnan behöver arbeta.
Aktiviteslådorna anländer
När vi fick den första delen av rörelsematerialet som ingick i vårt rörelseprojekt (motorikbana, markeringskoner med stativ, käpphästar, tidtagarur, ärtpåsar, rörelsekort) var barnen väldigt nyfikna! De ville genast prova materialet.
Eftersom hästarna verkade populära har jag gjort en hoppbana inne på avdelningen. Vilken lycka! Barnen var ivriga, men väntade på sin tur, då de såg att det bara var fyra hästar och vi var många fler som ville delta! De satte sig i soffan och hejade på kompisarna!
Barnen var väldigt engagerade och vi höll på med att rida länge under den förmiddagen!
När barnen har hoppat färdigt och la hästarna i stallet för att sova, undersökte några barn materialet och gjorde om banan. De hoppade vidare utan hästar! Små barn återkommer gärna till materialet i flera omgångar. Därför är det viktigt, tycker ja, att man inte plockar undan det! Nu fick de chans att i lugn och ro erövra nya kunskaper om materialets egenskaper!
Vid flera andra tillfällen har jag gjort en hoppbana ute på gården. Barnen fick komma några i taget och hoppa över med hästen. Detta gick inte lika smidigt, eftersom de hade overaller och vinterskor på sig…
Orrparkenloppet
På förskolans dag hade vi Orrparkenloppet, då förskolans alla barn börjar loppet olika tider i mindre grupper. Själva loppet gick utanför förskolan, en runda i skogen och på cykelvägen. Vi använde de stora konerna som start och mål, och de mindre konerna för att markera banan. Målflaggan använde vi vid start och målgång.
Jag hade ansvaret för uppvärmningen för de yngre barnen. Alla var med, gjorde rörelserna och verkade ha roligt! Vi avslutade med armhävningar och stretching!
Till slut var det vår tur att ställa oss vid starten! Vissa barn kutade iväg snabbt, medan andra tog det mycket lugnare. När vi kom målgången hejades vi på av de äldsta barnen som redan har kommit i mål!
Aktiva barn fortsätter vara fysiskt vuxna
”Fysiskt aktiva barn tenderar att fortsätta vara fysiskt aktiva i vuxen ålder. Även nivåerna av kondition och muskelstyrka från barndomen tenderar att kvarstå i vuxen ålder” (sid 17).
Det och mycker mer intressant forksning kan vi läsa i Daniel Berglund bok: Fysisk aktivitet i förskolan (2023).Barn behöver god motorisk förmåga i att balansera, gå snabbt, springa, hoppa, rotera, hänga, kasta, fånga, sparka, cykla, dansa, spela boll – aktiviteter som gör att barnen blir röda om kinderna, får upp pulsen eller blir andfådda. Dessa grundrörelser är med på Idrottsförbundets motoriska grundformers plansch. Om vi stimulerar dessa rörelser får barnen bättre neuromuskulär inlärning (förmåga att utföra en viss rörelse), vilket gynnar deras prestation i vuxen ålder skriver Daniel Berglund.
Aktivitetslådans innehåll har inspirerat mig att undersöka på vilket sätt vi kan använda det här materialet så att vi får till fler grovmotoriska rörelse även inomhus.
För att barn ska utöva dessa rörelser är det viktigt att de ska finna glädje i att röra på sig. Då kommer de att tycka att det är roligt och kommer att vilja fortsätta med träning även senare i sina liv.Här har vi en viktig roll i förskolan att visa på och förmedla det.
Vilket viktigt arbete vi har framför oss, vi ser fram emot fortsättningen på vårt rörsleprojekt!
Heja Äventyrarna!