Det här har vi gjort hittills

Hällby förskola10 mars 2023

Hej!
Tiden går fort när man har roligt! Här kommer ett blogginlägg där vi sammanfattar vad vi har gjort hittills, vilka utmaningar vi har stött på och vad som kommer hända härnäst!Höstterminen 2022 fick vi vår ansökan beviljad och började jobba med vårt utvecklingsprojekt.  Sedan dess har vi hunnit med en hel del. Här kommer en sammanfattning.

Inventerat lärmiljöer
Vi har inventerat förskolans lärmiljöer med fokus på ateljén och vårt digitalt skapande. Syftet med inventeringen var att säkerställa att alla barn får samma förutsättningar i den pedagogiska miljön.

Det vi ser nu är det saknas en likvärdighet i våra lärmiljöer och mötesplatser och det vill vi nu förändra och utveckla. Vi ser att det finns skillnader för barnen att få tillgång till digitala verktyg samt ett behov att utveckla materialerbjudanden såsom naturmaterial.

I arbetsgruppen har vi också diskuterat hur vi kan utveckla våra lärmiljöer till att bli multimodala (språk, text, gester, kroppsspråk, bild, föremål, digitala verktyg).

Holistiskt hållbarhetsperspektiv
Vi har reflekterat i arbetsgruppen kring hur vi kan arbeta för att skapa medvetenhet för ett mer holistiskt hållbarhetsperspektiv. Vi har bland annat påbörjat diskussioner kring färdiga mallar och materialförbrukning återanvändning och massproduktion. Det har ökat förståelsen för en långsiktigt hållbar samhällsutveckling utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv där processen är i fokus i stället för färdig produkt.

Språk på förskolan
I olika planerade diskussionsforum under till exempel studiedagar och mötessammanhang har vi pedagoger reflekterat kring alla språk vi möter och använder på förskolan bland barn och pedagoger. Vi uppmärksammar även vilka språk vi möter utanför förskolan samt vilka språkkunskaper vi själva behärskar. 

Inför ett reflektionstillfälle fick alla pedagoger i uppgift att läsa kapitlet Stöttning, höga förväntningar, interaktion, vardags- och kunskapsrelaterat språk från boken Mångfaldens förskola (Anniqa Sandell Ring).  Alla fick välja ut ett citat från kapitlet som vi sedan diskuterade i mindre grupper.​

Förskollärare och barnskötare på Hällby förskola har blivit erbjudna att ta del av den digitala föreläsningen med Anniqa Sandell Ring som utgår ifrån boken Mångfaldens förskola. ​Med utgångspunkt från föreläsningen diskuterade vi sedan i mindre grupper det kompensatoriska uppdraget och vad vi på Hällby behöver utveckla.​ Det resulterade bland annat i att vi fick i uppdrag av pedagogerna på förskolan som ansvarar för kollegialt lärande inom språk och kunskapsutvecklande arbetssätt att ”följa ett barns fotspår”. Den uppgiften innebar att varje pedagog fick särskilt följa ett barn i sin grupp i olika situationer under en dag eller flera för att få syn på barnets kommunikation och interaktion med sin omvärld.

Vi har även diskuterat vilket material vi ska använda för att kartlägga barnens språk.

Utmaningar vi stött på
Att driva ett utvecklingsprojekt är inte alltid en dans på rosor där allt går spikrak framåt precis som man har tänkt sig. Processen har inte alltid varit enkel och är ständigt pågående. Vi har sett att vi i arbetsgruppen behöver ta ställning till allas olika erfarenheter och hitta ett likvärdigt förhållningssätt att arbeta utifrån.

Vi har sett en vinning i att alla pedagoger på förskolan får ta del av föreläsningar och litteratur i ämnet för att ha en gemensam utgångspunkt i fortsatta arbetet. Men det har varit en organisatorisk utmaning att skapa möjligheter för alla att ta del av fortbildningen inom arbetstidramarna. 

Vi behöver också hitta en samsyn kring vad en lärande miljö kan vara utifrån ett barns perspektiv. Hur skapar vi en lärmiljö som är tillåtande, utforskande och spännande, det vill säga hur lär sig just dessa barn på bästa sätt.

Det har varit givande att lyfta fram och lägga särskilt fokus på dessa områden därför att alla kan relatera till dem och har en tanke kring vilka möjligheter som finns.

Vår plan framåt

Nästa steg i vårt utvecklingsprojekt är att gå vidare med att fördjupa medvetenheten hos pedagogerna, skapa estetiska tilltalande mötesplatser för att främja barnens olika kommunikation och uttrycksmöjligheter.

Vi hoppas att vi genom vårt arbete med mötesplatser och relationer kommer kunna ge barnen möjligheten att arbeta mot de olika delarna i hållbar utveckling (ekonomisk, ekologisk och social) till exempel att vi vill stärka barnens uppmärksamhet inför allt det vackra i världen, att känna hopp inför framtiden och att de kan göra skillnad för världen.

Några frågor vi tar med oss i vårt fortsatta arbete är:
Hur kan vi främja och utveckla möjligheter för barnen att mötas i flera språk och utforska dessa tillsammans?
Får barnen likvärdiga förutsättningar i våra lärmiljöer på förskolan?
Finns det gemensamma mötesplatser både inne och ute på gården?
 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)