Så arbetar vi med robotar
I det här inlägget tänkte vi berätta lite kring programmering och vilka robotar vi har köpt in på Myrgångens förskola och hur vi tänker kring arbetet med dessa. Vi går även in på Makey makey, vilket är ett sätt att programmera med elektricitet.
Analog programmering
På Villekulla har man barn i 2- och 3-årsåldern, där har flera barn pratat om och visat intresse för robotar. Hur rör sig en robot framåt? Vi tränar oss på programmering och samtidigt samarbetet. Hur kan vi få varandra att gå åt ett visst håll? Med händer och fötter i gummi, testar vi oss fram och leker robotar. Barnen visade stor nyfikenhet kring händerna och fötterna, och de fick börja med att placera dem som de ville. Deras enda instruktion var att de behövde placera föremålen framför sig för att kunna ta sig framåt. Barnen hjälptes åt att hämta material som hamnade efter, och började efter en stund placera materialen i en rad efter varandra. Flera barn ställde sig då bredvid varandra och gick i sidled – här blev det kollegiala lärandet tydligt och hur barnen lekte sig fram i sitt lärande. Det väcktes även samtal om färgerna som placerades ut framför dem, till exempel ”Jag tar den blå!”.
Barnen tar sig framåt med hjälp av gummifötterna.
Om våra golvrobotar
Vi kallar de robotar som man använder på golvet för golvrobotar. Under året har vi köpt in olika golvrobotar till förskolan. För flera år sedan köpte vår förskola in en Beebot, men den blev inte så välanvänd på grund av att det bara fanns en och bristande kunskap och intresse hos personalen. Nu har vi tagit fram Beeboten igen och vi gör en nystart i användandet. Vi har också under de senaste åren använt pengar som vi har fått för stadsbidraget bättre språkutveckling till att bland annat köpa in nya robotar. Så i nuläget har vi två beebot-robotar, två bluebot-robotar, en bi-robot, och två robotar som heter Dash och Dot och en robot som kallas för rugged robot som man kan använda både inne och ute.
Nya mattor till våra robotar
Vi har inte bara köpt in robotar utan även mattor med olika teman. Mattorna ska göra det roligare att programmera robotarna till olika platser. På mattorna har vi en bondgård, en skattkarta och en matta med olika sagor. Tidigare hade vi även genomskinliga mattor med rutnät där man kan lägga till exempel bokstäver, siffror och geometriska former som robotarna ska köra till. Vi har upptäckt att genom att använda mattorna ökar intresset hos barnen att utforska robotarna och dess funktioner eftersom det är roligare att ta sig till Rapunzels torn än att bara köra runt på golvet. Mattorna skapar också fler samtal om vad som finns på bilderna, när barnen får berätta vilken plats de ska ta sin robot till. Genom robotarna kan vi också skapa nya berättelser tillsammans, eftersom det bara är fantasin som begränsar hur de kan användas.
Olika robotar för olika åldrar
I nuläget har robotarna främst provats bland de äldre barnen. Vi ska markera under robotarna så barnen lätt kan se vart de sätter på dem och stänger av robotarna så de lätt kan använda de själva. Vi har även döpt robotarna för att barnen enkelt ska kunna välja vilken robot man vill använda. Det som står på tur att utforska för oss just nu är hur Bluebotten kan kopplas till lärplattan och programmeras via appen Beebot.
Vi har också skaffat ett bi. Det är en golvrobot som passar de yngsta barnen, 1 och 2-åringarna. Biet är en enklare variant som inte har lika många funktioner och den är tåligare. Allt för att väcka intresse utan att vara orolig för att den kan gå sönder, eftersom noggrant utforskande är viktigt för små barn. Den spelar också en rolig melodi när den kör.
Här ser du vår virobot.
Beebot och på andra sidan en Bluebot. Här måste det resoneras när flera möts på samma matta. Hur ska det lösas men och så hur ska vi programmera för att få de att göra som vi vill?
Lär känna våra robotar Dash och Dot
Dash och Dot är våra nya robotar som kom våren 2021. Barnen blev väldigt fascinerade av dem och börjar spontant samtala med både robotarna och med varandra för att lösa olika problem. Många funderingar och spontana samtal uppstod. Till exempel: ”Hur ska vi få den ena roboten att skjuta iväg den andra roboten?” Vi upplever att barnens ordförråd ökar samtidigt som de lär sig nya begrepp och kommunicerar friare i undervisningen med varandra. För att programmera/instruera Dash och Dot måste man göra det på engelska, vilket innebär ytterligare dimension för barnens språkutveckling. En favoritfunktion är möjligheten att spela in ljud som de spelar upp för varandra, en annan är att skjuta iväg bollar.
Vi samlar på idéer på hur vi kan använda robotarna, som vi sprider till all personal. Barnen hittar nya funktioner när de är friare i sinnet och vågar prova olika idéer som de kommer på. Skillnaden från Bluebot och Beebot är att Dash och Dot är mer tekniskt utvecklade. Ju mer de används, ju mer utvecklas de. Det i sin tur ökar barnens möjlighet att lära sig ytterligare funktioner. Man kan säga att Dash och Dot lär sig under tiden de används och vi lär oss.
Från vänster, robotarna Dot och Dash.
Här ska roboten Dash skjuta iväg en boll.
Barnen laborerar, programmerar och diskuterar hur de ska styra den till olika platser.
Dash ska bli programmerad att utföra olika uppgifter. Diskussionerna och barnens språk utvecklas då de lär sig att vara tydliga och argumentera för sin sak begrepp och ord utvecklas och pedagogerna hjälper till att hitta ord och ställer följdfrågor.
Programmera med elektricitet
Makey makey är ett programmerbart kretskort som kan kopplas ihop med saker som leder elektricitet. Vi har provat att till exempel lägga ner sladdar i glas som är fyllda med vatten. Och vi provade att spela trumma och piano genom att stoppa fingrarna i de olika glasen, vilket skapade olika ljud. Barnen var mycket fascinerade och många ville delta. De äldsta barnen har även varit med och skapat ett piano med hjälp av wellpapp och en liten gitarr. Vi har köpt in koppartejp som vi ska prova att använda när vi skapar olika instrument eller sätt att skapa ljud på genom att koppla till föremål i vår omgivning. Vi vill även testa att rita teckningar med blyerts som ger olika ljud ifrån sig när man rör vid olika platser.
Vi vill utveckla att jobba med Makey makey genom att skapa en plats där barnen kan använda sina kroppar och till exempel gå på en tangent och skapa ljud. Vi tror att det här kommer att skapa fina tillfällen till samtal om hur detta ljud uppstår och ett utforskande av kroppen.
Vi har i nuläget ett Makey makey-set, det vill vi utöka så att fler kan arbeta samtidigt med materialet. Vi har testat enbart på en avdelning men ska sprida kunskapen under våren.
Vi provar spela piano med Makey makey.
En banan kopplas till sladdarna och ger olika ljud ifrån sig.
Vad lär sig barnen genom att jobba med programmering?
Programmering är ett roligt, enkelt, tydligt och inspirerande sätt att förklara och fördjupa kunskap om hur digitala processer fungerar i vårt samhälle. Vi omger oss med en massa maskiner som hjälper oss i vardagen utan att egentligen fundera så mycket på hur de fungerar. Genom att leka in kommandon och algoritmer och genom att tillsammans fundera på och diskutera vad händer kan vi närma oss programmering med de yngre barnen.
Programmering ger förståelse för det digitala samhället. Hur vi människor styr alla tekniska apparater för att de ska göra som vi vill. För att förstå hur programmering fungerar är det viktigt att konkretisera för barnen hur det fungerar. Då har vi bra hjälp av våra robotar som vi har köpt in till förskolan.
Det här kan barnen öva på genom programmering
- Samarbete. ett barn ger kommando, ett barn programmerar kompisens kommandon.
- Turtagning. Det är roligt att programmera, och alla vill vara med.
- Höger och vänster. Barnen lär sig lägesbeskrivningar genom att öva kommandon. Vad händer om man tar vänster istället för höger?
- Logiskt tänkande. Hur ska vi programmera roboten så att den utför det vi vill, tar sig dit vi vill och undviker hinder på vägen?
- Planering. Att planera tillsammans för att hitta bra lösningar.
- Argumentera för sin åsikt. När man planerar behöver man kunna argumentera för sin åsikt om varför man tycker att rovoten ska gå till vänster och inte höger.
Så går vi vidare
Just nu är vi i full gång med att skapa manualer och uppdragskort till alla våra robotar. Målet är att alla pedagoger ska kunna ge alla barn samma möjlighet till användande av digitala verktyg. Syftet är att alla ska ha möjlighet att skapa möten med barnen och robotarna i en barngrupp och använda robotarna som ett annat sätt att utforska och utveckla språket. Vi ska även erbjuda workshoppar där pedagoger kan utforska robotarna tillsammans.
Vi kommer ha olika lådor med tillhörande uppdragskort, instruktioner kring användande av de olika robotarna. De kommer finnas på en plats som är tillgänglig för alla.
Barnen ska få gå igenom olika steg i användandet av bland annat golvrobotarna och i slutändan få digitala körkort.
Fakta om robotarna Bee-Bot, Blue-Bot, Dash och Dot
Bee-Bot är en gul golvrobot och fungerar bra för att introducera programmering för att den har ett begränsat antal kommandon de kan utföra. Den kan gå framåt, bakåt, vända sig åt höger eller vänster och pausa. Inte en massa kod och annat som är svårt att sätta sig in i bara . Bara fyra pilar, paus, kör och rensa inget mer. Vilket räcker långt inledningsvis.
Blue-Bot är den genomskinliga golvroboten som förutom att styras som Bee-Bot även kan styras från en lärplatta.
Med Dash och Dot kan man få mer grundläggande kunskaper i logiskt tankesätt, händelseförlopp med sekvenser, samarbete, kommunikation och. Programmeringen sker på lärplattan och all kommunikation sker via Bluetooth. Dash är den stora roboten som kan köra omkring och göra massa roliga saker. Den har mängder av finesser, inbyggda högtalare, styrbara lysdioder som ändrar färg, sensorer, sensorer som kan få roboten att undvika hinder mm. Dot, den lilla roboten, kan inte förflytta sig men kan väldigt mycket annat. Man kan säga att Dash är utforskaren och Dot är informatören. De båda robotarna kan kommunicera med varandra.