Myrgångens arbete med digitala verktyg i undervisningen stärker språkutvecklingen

Myrgångens förskola1 november 2021

På bilden ser man Myrgångens digitala verkstad.
Bildtext: Vår digitala verkstad där personal kan hämta verktyg och ta med barn för att arbeta med det digitala.

Hej!  

I den här bloggen kommer vi berätta om Myrgångens arbete med digitala verktyg i vår undervisning och hur det kan bidra till att stärka barnens språkutveckling. Vi som bloggar heter Désirée Edenqvist, förskollärare på Myrgångens förskola, Anneli Springe, rektor, och självklart är även övrig personal på förskolan involverad. Myrgångens förskola ligger mitt i villaområdet Nåntuna och består av fem åldersindelade avdelningar som är fördelade på två team.

Så började vårt intresse för digitala verktyg

För Myrgången började det för ungefär fem år sedan. Vi hade en biträdande rektor som var väldigt intresserad av IT-utveckling. Hen uppmanade oss att utvecklas inom dessa frågor och stöttade oss i att våga prova. Bland annat hade vi egna workshoppar internt för att dela kunskap med varandra. Därefter fortsatte personalen lära sig mer genom att titta och lyssna på andra förskolor, både inom och utanför Uppsala kommun.

Så vi har inte gått någon utbildning utan testat och provat oss fram och inspirerats av andra. Vår förhoppning är att vi nu under hösten ska utveckla oss ännu mer genom extern och intern utbildning.  Under våren står en utbildning i Maker högt på agendan. Maker står för att göra, direkt översatt blir det tillverkare. Vi vill lära oss mer för att stödja barnen med att att tillverka, sätta ord på och utveckla förmågan att utrycka sig, för att bygga förtroende och att kritiskt kunna ifrågasätta. Vi vill också lära oss mer för att känna oss trygga i vårt gemensamma forskande.

Så har vi tänkt kring våra inköp av digitala verktyg

Vi har köpt in olika digitala verktyg som vi tror kommer locka barnen att utforska. Vi har sett till att alla avdelningar har en basutrustning bestående av projektorer och golvstativ till lärplattorna. Vi hade redan innan en Bee-bot och en Blue-bot, men för att alla på förskolan ska kunna ta del av verktygen krävs att det finns en större mängd digitala verktyg. Vi har även sett självlysande plattorna som vi var nyfikna på och köpte in.

Genom att vi har haft möjlighet att söka stadsbidrag för att främja språkutveckling under några år har vi utöver ordinarie budget kunnat köpa in mer digitala verktyg och läromedel till vår förskola.  

Vi har börjat bygga upp en digital verkstad där barnen kan göra filmer med green screen, använda golvrobotar och prova analog programmering. Det finns även trådlösa webbägg, självlysande plattor, makey makey och dokumentkameror att hämta in till avdelningen. Verkstaden kan användas av alla på förskolan.

Progression kring att utveckla digital kompetens

Barnen i dagens samhälle har fötts in i en redan digitaliserad värld och i och med den nya reviderade läroplanen ställs högre krav på̊ pedagogernas kompetens inom digitalisering och verktyg. Vi vill att de digitala verktygen ska bli en naturlig del i verksamheten. Det digitala ska finnas tillgängligt för barnen under hela dagarna så det inte blir något som enbart tas fram vid speciella tillfällen.

Digitala och andra verktyg ska finnas sida vid sida och vi pedagoger ska kunna välja att använda ett digitalt mikroskop i skogen när vi vill titta nära på ett småkryp, lika gärna som vi kan använda en förstoringsburk. För att nå hit måste all personal få tillräckligt med kunskap kring de olika verktygen. Vi kommer använda oss av vår egen personal som har intresse och kunskap som kan inspirera och instruera kollegorna.

För att få progression inom den digitala kompetensen krävs att vi redan börjar introducera den digitala världen för de yngsta barnen. I nuläget har de pedagoger som arbetar med 1–2 åringar testat att använda sig av biet, som är en lättare golvrobot som man programmerar med hjälp av pilar på ryggen. Fokus hos de yngsta blir hur man använder biet. Ju äldre barnen är, desto mer använder man de digitala verktygen på mer avancerade sätt. De äldre kan även tillsammans med pedagogerna fundera över varför vi använder verktygen. Barnen lär också av varandra och provar sig fram tillsammans med pedagogerna. Vi leker in kunskapen.

Koppla ihop digitalt lärande med olika mål i läroplanen 

Så här kopplar vi ihop vårt arbete med olika mål i förskolans läroplan. I den reviderade läroplanen LpFö-18 är det tydligare än förut att vi ska arbeta med att ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens, genom att ge dem en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen. Språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling i svenska, genom att uppmuntra och ta tillvara på deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt.

  • Förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt att vilja hjälpa andra. 
  • Förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen. 
  • Respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna. 
  • Ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället. 
  • Sin identitet och att känna trygghet i den samt medvetenhet om rätten till sin kroppsliga och personliga integritet och självständighet. 
  • Tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära. 
  • Förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler. 
  • Förmåga att lyssna på och reflektera över andras uppfattningar samt att reflektera. 
  • Ge uttryck för egna uppfattningar, fantasi och föreställningsförmåga, ett nyanserat talspråk och ordförråd samt förmåga att leka med ord, berätta och uttrycka tankar. 
  • Ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra i olika sammanhang och med skilda syften. 
  • Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen. Förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap. 
  • Intresse för och förmåga att uttrycka tankar och åsikter så att man kan påverka sin situation. 
  • Förståelse för demokratiska principer och förmåga att samarbeta och fatta beslut i enlighet med dem. 
(0)Kommentera

Kommentarer(0)