Projektrapporter för avslutade FoU-projekt
Här samlar vi projektrapporter från avslutade FoU-projekt.
Förskolan
Musik som hälsofrämjande stöd i förskolan (PDF, 697 KB)
Sandra Lind Isaksson, Åsa Forner
Transspråkande som grund i undervisningen (PDF, 710 KB)
Gabriella Smeds Hagman & Ann Sofie Stjerna
”Om inte vi låter barnen ta plats så är det vi som gör barnen osynliga” (PDF, 3 MB)
Ett projekt om barns delaktighet och inflytande i planering, dokumentation, reflektion samt utvärdering i förskolan. (PDF, 3 MB)
Cecilia Schoning och Caroline Wiström
Alla barns rätt till lek - vad är då pedagogens ansvar? (PDF, 1 MB)
Åsa Lernberg och Louise Messer
Kan barn tänka tillsammans? Filosofiska samtal i förskolan –utifrån ett pedagogperspektiv (PDF, 1 MB)
Teresa Huotari och Andreas Larsson
Taluppfattning – en grund för fortsatt lärande (PDF, 2 MB)
Petra Broberg och Elisabeth Heimer
Individanpassad information till vårdnadshavare - en studie om betydelsen av information om digitala verktyg i förskolan (PDF, 743 KB)
Julia Nordenlöw och Xanthippi Mantzidou
Blooms reviderade Taxonomi för synliggörande av lärprocesser (PDF, 801 KB)
Petra Broberg och Elisabeth Heimer
Grundskolan
Litteraturbank som didaktiskt verktyg (PDF, 802 KB)
Maria Karlström, Linda Wallberg
Kvalitativa anteckningar - En väg till aktivt lärande (PDF, 2 MB)
Louise Lundberg och Malin Morin Zetterberg
Högläsning av skönlitterära texter i andra ämnen än svenska (PDF, 1 MB)
En undersökning om elevers upplevelser och effekter vid högläsning som uppstart på lektioner i årskurs 7-9
Maria Karlström och Linda Wallberg
Att begripa det obegripliga. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom SO-ämnena.pdf (PDF, 3 MB)
Zrinka Miljan och Karin Gustafsson
Jobba i boken eller inte - Autentiskt material som motivationsfaktor i språkundervisningen.pdf (PDF, 2 MB)
Klara Hansson och Berta González Guarro
Elevens rätt till en studie- och yrkesvägledning utifrån sina behov och förutsättningar (PDF, 620 KB)
Jeanette Eriksson och Malin Sandlund
Inkluderande lärmiljöer (PDF, 457 KB)
Cecilia Morley och Helena Ramund Norén
Dynamiskt mindset i matematikundervisningen (PDF, 878 KB)
Sara Engkvist och Trudel Berggren
Gymnasiet
ADI-modellen som ett didaktiskt verktyg för en ökad förståelse i biologiämnet (PDF, 1 MB)
Emma Larsson & Ida Solum
Stöd som stärker (PDF, 2 MB)
Åsa Lundberg & Lisa Leijonberg
"Om du får förståelse för en värld kan du lättare ge dig in i andra världar" (PDF, 600 KB) - en undersökning om läsning av skönlitteratur och vad elever får med sig efter gymnasiet
Maria Kurkiala och Maria Asplund
Kontroversiella frågor i religionsundervisningen - Det deliberativa samtalet som metod för att hantera kontroversiella frågor i religionsundervisningen.pdf (PDF, 1 MB)
Stina Eriksson Melki och Anna Lindgren
The importance of English in Business and Administration Programme. (PDF, 2 MB)
Karin Shoar Boman, Eva Basnet och Helena Rick
Matematik 2b utifrån Craig Bartons idéer - arbetsmetoder för att skapa bestående kunskap (PDF, 1 MB)
Jenny Ritscher och Martina Austad
En studie om utvecklingen av argumentationsförmåga hos elever på yrkesförberedande program (PDF, 1 MB)
Mariana Frodig och Linda Hemström
Ett identitetsskapande och motivationshöjande arbetssätt i moderna språk (PDF, 510 KB)
Kerstin Idevall, Elisabeth Labbaci och Helena Lindahl
Formativ bedömning i Engelska (PDF, 2 MB)
Cecilia Lantz och Maria Lindaräng
Musik och rörelse (PDF, 796 KB)
Eva Dahne och Gerd Stenlid
Design av laborationer i naturvetenskap (PDF, 2 MB)
Margareta Andrén och Anna Levin
Lärarpar och Cooperative learning (PDF, 485 KB)
Moa Johansson och Marit Nyström
Strategier för läsning av sakprosatexter (PDF, 1 MB)
Sofia Berg, Johannes Lundström och Isabelle Mattlar
En studie av gymnasieelevers reception av fiktivt berättande i novell och kortfilm (PDF, 416 KB)
Jobs Lisa Ekblad och Marina Roslund
Kamratrespons på ett andraspråk (PDF, 663 KB)
Maria Gabrielsson, Kerstin Idevall, Per Wingård och Marlene Åström
Extra anpassningar i yrkesämnen (PDF, 405 KB)
Ida Lektonius och Emil Holmberg