Projektrapporter för avslutade FoU-projekt
Här samlar vi projektrapporter från avslutade FoU-projekt.
Förskolan
”Om inte vi låter barnen ta plats så är det vi som gör barnen osynliga” (PDF, 3 MB)
Ett projekt om barns delaktighet och inflytande i planering, dokumentation, reflektion samt utvärdering i förskolan. (PDF, 3 MB)
Cecilia Schoning och Caroline Wiström
Alla barns rätt till lek - vad är då pedagogens ansvar? (PDF, 1 MB)
Åsa Lernberg och Louise Messer
Kan barn tänka tillsammans? Filosofiska samtal i förskolan –utifrån ett pedagogperspektiv (PDF, 1 MB)
Teresa Huotari och Andreas Larsson
Taluppfattning – en grund för fortsatt lärande (PDF, 2 MB)
Petra Broberg och Elisabeth Heimer
Individanpassad information till vårdnadshavare - en studie om betydelsen av information om digitala verktyg i förskolan (PDF, 743 KB)
Julia Nordenlöw och Xanthippi Mantzidou
Blooms reviderade Taxonomi för synliggörande av lärprocesser (PDF, 801 KB)
Petra Broberg och Elisabeth Heimer
Grundskolan
Kvalitativa anteckningar - En väg till aktivt lärande (PDF, 2 MB)
Louise Lundberg och Malin Morin Zetterberg
Högläsning av skönlitterära texter i andra ämnen än svenska (PDF, 1 MB)
En undersökning om elevers upplevelser och effekter vid högläsning som uppstart på lektioner i årskurs 7-9
Maria Karlström och Linda Wallberg
Att begripa det obegripliga. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt inom SO-ämnena.pdf (PDF, 3 MB)
Zrinka Miljan och Karin Gustafsson
Jobba i boken eller inte - Autentiskt material som motivationsfaktor i språkundervisningen.pdf (PDF, 2 MB)
Klara Hansson och Berta González Guarro
Elevens rätt till en studie- och yrkesvägledning utifrån sina behov och förutsättningar (PDF, 620 KB)
Jeanette Eriksson och Malin Sandlund
Inkluderande lärmiljöer (PDF, 457 KB)
Cecilia Morley och Helena Ramund Norén
Dynamiskt mindset i matematikundervisningen (PDF, 878 KB)
Sara Engkvist och Trudel Berggren
Gymnasiet
"Om du får förståelse för en värld kan du lättare ge dig in i andra världar" (PDF, 600 KB) - en undersökning om läsning av skönlitteratur och vad elever får med sig efter gymnasiet
Maria Kurkiala och Maria Asplund
Kontroversiella frågor i religionsundervisningen - Det deliberativa samtalet som metod för att hantera kontroversiella frågor i religionsundervisningen.pdf (PDF, 1 MB)
Stina Eriksson Melki och Anna Lindgren
The importance of English in Business and Administration Programme. (PDF, 2 MB)
Karin Shoar Boman, Eva Basnet och Helena Rick
Matematik 2b utifrån Craig Bartons idéer - arbetsmetoder för att skapa bestående kunskap (PDF, 1 MB)
Jenny Ritscher och Martina Austad
En studie om utvecklingen av argumentationsförmåga hos elever på yrkesförberedande program (PDF, 1 MB)
Mariana Frodig och Linda Hemström
Ett identitetsskapande och motivationshöjande arbetssätt i moderna språk (PDF, 510 KB)
Kerstin Idevall, Elisabeth Labbaci och Helena Lindahl
Formativ bedömning i Engelska (PDF, 2 MB)
Cecilia Lantz och Maria Lindaräng
Musik och rörelse (PDF, 796 KB)
Eva Dahne och Gerd Stenlid
Design av laborationer i naturvetenskap (PDF, 2 MB)
Margareta Andrén och Anna Levin
Lärarpar och Cooperative learning (PDF, 485 KB)
Moa Johansson och Marit Nyström
Strategier för läsning av sakprosatexter (PDF, 1 MB)
Sofia Berg, Johannes Lundström och Isabelle Mattlar
En studie av gymnasieelevers reception av fiktivt berättande i novell och kortfilm (PDF, 416 KB)
Jobs Lisa Ekblad och Marina Roslund
Kamratrespons på ett andraspråk (PDF, 663 KB)
Maria Gabrielsson, Kerstin Idevall, Per Wingård och Marlene Åström
Extra anpassningar i yrkesämnen (PDF, 405 KB)
Ida Lektonius och Emil Holmberg