Förskolans bloggar
Genom bloggarna vill vi främja en "delakultur" inom förskolan. Här har du möjligheten att möta några av våra pedagoger ute på förskolorna som skriver och berättar. Välkommen in att inspireras!
Våra språk- och kunskapsutvecklare och språk-, läs- och skrivutvecklare driver tillsammans bloggen om just språk och kunskapsutveckling.
Väpnarens förskola har en egen blogg där de delar med sig av sin långa erfarenhet och kunskap med att arbeta med digitala verktyg i sin undervisning.
I våra stafettbloggar turas förskolorna om att dela med sig av något från vardagen på just deras förskola eller berättar om ett utvecklingsarbete.
Bloggen Uppdrag språk
En blogg om språk och kunskapsutveckling inom förskolan.
Bloggen utgår från intressanta frågor och dialoger som fångas ute på förskolorna inom ämnet språk. Här kan du fördjupa och få inspiration kring hur förskolan kan arbeta språk- och kunskapsutvecklande samt få tips på litteratur och forskning i ämnet.
Bloggen drivs av tre förskollärare som idag har uppdrag inom språk och kunskapsutveckling, två som språk- och kunskapsutvecklare (SKUA): Ann Sofie Stjerna och Emma Larsson och en som språk-, läs- och skrivutvecklare: Maria Swedman.
Digital mötesplats
Malin Nilsson är förskollärare och pedagogista. Hon jobbar till vardags med utvecklingsfrågor tillsammans med rektor, barn och pedagoger på Von Bahrs förskola i Uppsala. Arbetet med digitala verktyg i förskolan och hur de kan stötta barn som demokratiska medborgare har alltid vart en hjärtefråga för henne.Digital mötesplats är ett rum där vi kan mötas i den digitala världen kring frågor som rör digitalisering i förskolan.
Läs bloggen: Digital mötesplats
Väpnarens förskolas blogg: Vår digitala resa
Väpnarens förskola har en lång erfarenhet av att använda digitala verktyg i sin undervisning. Följ med på deras resa. De har precis avslutat sin blogg ht-24.
Läs Väpnarens förskolas blogg: Vår digitala resa.
Staffetbloggen: Livet på förskolan
Här berättar flera förskolor om sin vardag utifrån olika perspektiv under en period. Innan nästa förskola tar vidare stafettpinnen.
Rörelseglädje på Orrparkens förskola
Orrparken delar med sig om hur de arbetar med att främja hälsa och välbefinnande och utveckla nya sätt att arbeta med fysisk aktivitet, hälsa och rörelse på förskolan.
Upplevelsepedagogik på Årikets förskola
Åriket berättar om sin tokning av upplevelsepedagogik och hur deras undervisning och projekt genomsysras av det sättet att arbeta.Lådcyklarna är centrala för att kunna ta del av områden utanför förskolan som en lärandemiljö.
Uppdrag - Förskola för alla
Anita Gustafsson och Josephine Eld berättar om uppdraget och hur du som jobbar inom förskolan kan vara med och bidra.
Läs bloggen Förskola för alla.
Lövstalöts förskola flyttar
Lövstalöt ger oss en inblick i hur det är att förbereda sig för flytt.
Läs Lövstalöts förskolas blogg: Lövstalöts förskola flyttar.
Digitala verktyg i undervisningen på Myrgångens förskola
Myrgången berättar om hur digitala verktyg stärker språkutvecklingen.
Läs Myrgångens förskolas blogg: Digitala verktyg i undervisningen på Myrgångens förskola.
Odling på Glimmerns förskola
Glimmern delar med sig av sitt odlingsintresse.
Läs Glimmerns förskolas blogg: Odling på Glimmerns förskola.
Staffetbloggen: Förskolans utvecklingsblogg
Här kommer du kunna läsa om aktuella FoU-projekt och utvecklingsprojekt på några av våra förskolor.
Hällby förskola
Först ut är Hällby förskola som tittar närmare på hur dom kan skapa flera mötesplatser och lärmiljöer, utvidga sitt pedagogiska arbete i sin ateljé och fördjupa de estetiska uttrycken.
Läs Hällby förskolas blogg: Hällby förskolas utvecklingsprojekt.
Tunaparkens förskola
Du kan följa Tunaparkens förskola som delar med sig av erfarenheter, dilemman, frågor och insikter kring leken i förskolan. Barns rätt till lek - vad är då pedagogens roll?
Läs Tunaparkens förskolas blogg: Barns rätt till lek– vad är då pedagogens roll?
Botulvs och Höganäs förskolor
Följ deras resa att utveckla barns delaktighet och inflytande inom planering, dokumentation, reflektion samt utvärdering.
Läs Botulvs och Höganäs blogg om barns delaktighet och inflytande