Hela dagen räknas - skola och fritids i samspel

Följ oss på vår resa detta år. Vi har beviljats medel av SPSM för att arbeta med systematiskt utvecklingsarbete detta läsår. En dröm vi haft i flera år och nu blir det av. Projektets rubrik är En hållbar skoldag för alla elever i alla miljöer, skola och fritids. Projektet består av många olika delar som vi kommer att arbeta med under läsåret. Syftet är att det vi tillsammans gör ska positivt genomsyra skola och fritids i många år framåt. Vilka är vi? Vi som bloggar är Christoffer Stenlund, specialpedagog, och Kersti Vikström, speciallärare på Lindbackens skola. Med oss i arbetet har vi även ledningen samt Ulrika Gramer, snart färdigutbildad fritidshemslärare. Christoffer, Kersti och Ulrika har alla lång erfarenhet av att arbeta med elever i behov av något mer. Vilka deltar i projektet? All personal på skolan och på fritids.

  • Hela dagen räknas – skola och fritids i samspel

    Christoffer och Kersti2025-10-07

    Vad ska vi göra, en kort sammanfattning

    Vi kommer under hela läsåret arbeta med specialpedagogisk fortbildning för all personal på fritids. Under vårterminen även med fördjupning inom några områden tillsammans med lärarna. Vi kommer att återkommande finnas med i fritidsverksamheten för att kunna vara med och tänka och arbeta kring problematiska situationer som uppstår där. Dels i diskussioner och i gemensam planering med fritidspersonal, dels genom att vara en samarbetspartner och genom att vid behov arbeta med IBIS problemlösningsmodell.

    Vi kommer i samarbete med personalen att utveckla checklistor kring tillgängliga lärmiljöer för skola och fritids som ska stötta i arbetet och säkerställa att rutiner inte blir personberoende. Vi ska utarbeta två digitala introduktionsprogram, en för lärare och en för fritidspersonal, som alla nyanställda ska ta del av för att få gemensamma grundkunskaper att arbeta utifrån.

    image.png

    Vad har vi då redan kommit i gång med

    Vi har haft introduktion för all personal. Vi har påbörjat fortbildning med fritids där en del är läsning och diskussioner utifrån boken Specialpedagogik för fritids av Annelie Karlsson. Vi har samlat in tankar från fritidspersonalen kring vad som är viktigt att få med i deras checklista, på generell nivå inför terminer men även inför lov. Nästa steg är att sammanställa och sen ut till personal för återkoppling. Vi uppskattar verkligen att ha tid att vara med i fritids verksamhet och ha tid att träffa fritidspersonalen för samtal och att få tid att kunna tänka tillsammans och vi upplever det som ömsesidigt från personalen.

    Lindbackens.png

    (1)Kommentera
Visar -8 - -6 av 1 Visa fler