Värdegrundsarbete i Emilias klassrum

Jag heter Emilia Friberg och jobbar som högstadielärare på Västra Stenhagenskolan. Jag undervisar i svenska och samhällsvetenskapliga ämnen, men är även behörig att undervisa i svenska som andraspråk. Jag har varit yrkesverksam som lärare sedan 2016. I min blogg kommer jag att fokusera på vikten av värdegrundsarbete och att vara öppen för att ständigt låta det genomsyra ämnesundervisningen både här och nu, men även i det mer långsiktiga arbetet.

  • En kombination av kunskap och samarbete

    Emilia Friberg2025-01-27

    Jag älskar verkligen Quizlet och särskilt deras live-funktion där eleverna i lag tillsammans tävlar med och mot varandra. För att vinna krävs att laget både svarar rätt och är snabba. Det har blivit lite av min universal lösning när eleverna har svårt med ämnesbegrepp. Då spelar vi Quizlet live.  
     
    Min förra mentorsklass drev till och med om hur quizlet-beroende jag är och hur jag även gjorde dem till ”quizletknarkare”.  


     
    En gruppstärkande lärandeaktivitet 


    När jag får nya klasser särskilt i årskurs 7 så brukar jag introducera quizlet tidigt. Det är en bra uppstart för att stärka samanhållningen i klassen. Jag slumpar om lagen efter varje spelomgång och eftersom jag gör just detta så tvingas eleverna att få ett lekfullt sätt samarbeta med många olika klasskompisar.  
     


    Många betyg i SO-ämnena som jag har lyckats ”rädda” 


    Betygskriterierna i samtliga fyra SO-ämnen som behandlar just begreppskunskaper. Det gör att ordlistor och ämnesspecifika begrepp blir centrala för elevernas lärande och förståelse. Det är därför många betyg som har räddats genom mina år som lärare vilket både jag och eleverna är tacksamma för.  

    (0)Kommentera
  • All I want for Christmas is equal rights

    Emilia Friberg2024-12-10

    ”Emilia, varför har du en propagandatröja på dig?”, frågar en av mina niondeklassare. På min tröja står det; All I want for Christmas is equal rights. Jag och eleven har ett samtal med kontentan att vi håller med varandra om att det är ett bra budskap.

     

    Denna konversation i kombination med att jag tidigare under veckan träffade de andra deltagarna som jag reste med till Minneapolis väcker tankar och funderingar. För Minneapolis Public Schools är social rättvisa ett uttalat mål. Det räcker med att gå genom en skolkorridor så blir det tydligt. Alla människors lika värde är fundamentalt.

     

    Att jag funderar mycket kring värdegrundsfrågor är ingen hemlighet. Det som jag dock undrar mest över just nu är; räcker pyntet? Räcker det att jag har på mig en equal rights-tröja, en låda med en HBTQI+-flagga på min lärarvagn eller att svarta frihetskämpar smyckar klassrumsdörrar i Minneapolis? Samtidigt som jag skriver dessa retoriska frågor så vet jag svaret. Nej, givetvis räcker det inte. Men vad kommer någonsin att räcka i en orättvis värld? Och kan det ansvaret enbart ligga på skolan?

     

    Jag fortsätter att önska mig en mer jämlik värld. Pyntet kan väl om inte annat bli en påminnelse om att ingen kan göra allt men att vi alla kan göra något.

    (2)Kommentera
  • En vecka med studiebesök i Minneapolis

    Emilia Friberg2024-11-19

    Under vecka 43 var jag i Minnesota och gjorde en massa skolbesök. Detta är en del vänortssamarbetet som finns mellan Uppsala och Minneapolis. Utbytet mellan utbildningsförvaltningarna i de båda städerna har pågått i 19 år. Ett resultat av det är att barnen i Minneapolis har gratis skollunch och att flera skolor där har personalrum.

     

    Det finns många olikheter mellan det svenska och amerikanska skolsystemet. Dessutom är inte Minneapolis Public Schools (MPS) representativa för hela USA då de är oerhört progressiva. Att de befinner sig i staden där George Floyd mördades gör även att frågor om anti-rasism ständigt är närvarande. Det är dessutom en stad med en stor andel ursprungsbefolkning.

     

    South High School

    På South High School där min värd Laura jobbar spenderade jag nästan två hela arbetsdagar. Det som blir tydligt är hur social rättvisa får ta en så stor del av utrymmet i skolan. Det är någonting helt annat än de kala väggarna som jag är van vid här hemma. Våra kala vita NPF-anpassade väggar finns inte där.

     

    Alla människors lika värde manifesterades verkligen tydligt både i klassrummen och skolkorridorer. Jag tror också att det blir extra tydligt när det är eleverna som har deltagit i att skapa konstverken samt att det handlar om händelser i samhället där de lever.

    (0)Kommentera
Visar 1 - 3 av 20 Visa fler