Högläsning för stora barn

Maja Back Lakic7 maj 2019

Det är en självklar del av svensk-undervisningen under låg- och mellanstadiet att läsa högt för eleverna, men det är inte lika självklart på högtadiet. Jag tror att högläsning är ett ypperligt tillfälle att modellera läsförståelse. Både att eleverna får berätta för varandra och att jag kan berätta hur jag tänker.  

Det är naturligtvis också ett sätt att vara en god läsande förebild, och att inspirera till läsning. 

Textsamtal 

Att ha textsamtal är bland det roligaste jag vet. Oftast använder jag mig av en förenklad version av Chambers modell:

- Vad gillade du?

- Vad gillade du inte?

- Mönster?

- Frågor/Problem? 

De är bra eftersom det inte kräver någon förberedelse, utan frågorna är tillämpbara på alla texter (både skönlitterära och sakprosa). 

Jag använder mina rollkort för att snabbt göra grupper om jag tycker att de behöver vara fler än två, annars får de prata med sin granne. Sedan tar vi ofta "en runda" så att alla som vill får svara på frågan vi diskuterar. Man får säga samma som någon annan och man får säga pass, och på detta sätt synliggör vi lärandet.  

Digitala verktyg 

Ofta använder vi appen Simple Mind+ för att skapa gemensamma tankekartor över boken. De blir också en bra grund för att ha boksamtal eller skriva om boken. 

För textsamtal använder jag ibland appen som heter just Boksamtal, vilken är skapad för ändamålet. Har man den uppkopplad på projektorn så kan alla dessutom se frågan och jag kan enkelt bläddra vidare efter någon minut. Passar inte frågan som slumpas fram så bläddrar jag bara vidare. 

Om man vill jobba med kronologi så rekomderar jag appen Timeline 3D. Den är enkel att arbeta med och det blir visuellt väldigt tydligt för eleverna. 

Jag använder också ibland Microsoft Forms för att göra enkäter där eleverna får skriva ner sina tankar om det vi läst, enskilt eller i par. Efter att vi gjort det så tittar vi på svaren tillsammans på skärmen. Eleverna får då inte se vem som svarat vad, vilket gör att vi kan diskutera hur utvecklade resonemangen är. 

Skrivuppgifter 

Efter gemensam läsning så passar det bra med någon gemensam skrivuppgift. Framförallt om eleverna också ska läsa en egen bok och skriva en egen text. 

 

Jag hoppas med detta inlägg att jag kan inspirera fler att läsa mer för sina elever, både stora och små.  

 

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)