”Bitches”, våldspyramiden och aktivt jämställdhetsarbete
Inom svenskämnet ska vi arbeta med språk och språkbruk. Alla som någonsin har satt en fot på en högstadieskola vet att det inte alltid är det lättaste att få eleverna att prata på ett sätt som vi i vuxenvärlden tycker är rätt och riktigt.
Under förra läsåret berättade en av mina kollegor med mig om att några elever i min mentorsklass hade kallat några andra elever i klassen för ”bitches” under en lektion i engelska. Detta väckte en hel del tankar hos mig. Hur det skulle gå att hantera den här frågan utan att bara skälla och peka med moraliska pekpinnar?
Vad säger LGR22?
Jag började fundera och vände mig till läroplanen. Jag visste att jag dagen efter skulle ha en lektion med klassen i svenska och att det faktiskt skulle kunna finnas utrymme i den annars pressade terminsplaneringen att ta en lektion och arbeta med ungdomarnas språkbruk i skolan.
Det går bland annat läsa att det skolans mål att bidra till ett aktivt jämställdhetsarbete. Det står även att ”genom utbildningen ska eleverna utveckla en förståelse av hur olika föreställningar om vad som är kvinnligt och manligt kan påverka människors möjligheter” (https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet). Vidare går det att läsa i det centrala innehållet i svenskämnet för årskurs 7-9 att eleverna ska tillägna sig kunskaper gällande språkbruk och hur språket kan användas i olika sociala sammanhang.
En svensklektion om språkbruket på Västra
Jag planerade sedan en lektion där vi fokuserade på språkbruket i skolan. Klassen delades in i mindre grupper om tre till fyra elever. De fick sedan i uppdrag att på post-it-lappar skriva ner vilka förväntningar som finns på tjejer respektive killar i skolan.
Nästa uppdrag var att skriva ner ord som tjejer respektive killar blir kallade på vår skola. Det skulle vara ord som de har blivit kallade själva eller har hört andra bli kallade för både i och utanför klassrummet.
Utifrån de ord som eleverna skrev på post-it-lapparna så hade vi sedan en diskussion i både de mindre grupperna och i helklass hur vi påverkas av nedsättande ord och kommentarer.
Jag avslutade med att visa våldspyramiden för eleverna som finns att hitta här: https://utrymmet.se/artikel/detborjarmedmig/bilaga-1-valdspyramiden/
Jag gick igenom begreppen i våldspyramiden och förklarade hur det hänger ihop, att det som börjar som en kommentar om att någon exempelvis är en så kallad bitch i allra värsta fall kan sluta i mord. Ingen föds till varken en mördare eller en våldtäktsman. Det är därför det är så viktigt med att vi tar vårt arbete med det aktiva jämställdhetsarbetet på allvar.