Språkpolisen är i farten (igen)
För ungefär ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om språkbruk (https://pedagog.uppsala.se/grundskola/grundskolans-bloggar/vardegrundsarbete-i-emilias-klassrum/bitches-valdspyramiden-och-aktivt-jamstalldhetsarbete/). Nu känner jag att det är dags igen. För språkpolisen (undertecknad) jobbar fortfarande hårt med att få eleverna att börja reflektera över sitt och sina kamraters språkbruk.
Ord som ”bög, hora och f*ck you” känns tyvärr alltmer som vardagliga uttryck i allt för många tonåringars munnar. De ord som vi möter dagligen blir normaliserade. Det som dock kan anses vara normalt i en miljö eller grupp är inte det nödvändigtvis i en annan.
Språkpolisen patrullerar
Den här språkpolisen fortsätter dock sitt ihärdiga arbete. Jag förklarade med glimten i ögat för flera elever under förra veckan att det är nog dags att tvätta munnen och att jag vill att de använder ordentligt med tvål och vatten. De ser ofta ut som frågetecken. Jag förklarar sedan att det inte är ett språkbruk som vi använder i skolan.
Blir det inte bättre under den kommande veckan får jag väl ta och damma av min gamla workshop om språkbruk. Den här gången kommer den dock att ske i SO och inte i svenska. Det är dock fördelen med att vi ska jobba med värdegrundsfrågor i alla ämnen.
För den här språkpolisen hon backar bara när hon tar sats!
Kommentarer(1)
-
20 september 2024Det finns ett oändligt arbete att göra för oss språkpoliser. Humor med udd är nog en av de mer effektiva metoderna. Elever som säger att något smakar "skit" på hemkunskapen brukar få se min bekymrade min och höra en kommentar av typen: "Oj, men har du ätit bajs!? Och vet hur det smakar!? Det är ju inte alls nyttigt!"