Politiskt mingel med årskurs 8 och Utbildningsnämnden

Emilia Friberg23 januari 2024

Just nu arbetar mina klasser i årskurs åtta med det politiska systemet i samhällskunskap. Under den sista skolveckan innan jullovet så var både jag och eleverna trötta. Jag fick därför idén att vi praktiskt skulle jobba med de olika beslutsnivåerna som berör skol- och utbildningspolitik.

Syftet med detta var att eleverna praktiskt skulle få testa på att ta fram förbättringsförslag på vår skola, för skolorna i hela Uppsala kommun och för skolorna i hela landet. I grupper om cirka fyra elever skulle de ta fram ett förslag för varje nivå, för att förstå var det tas beslut om olika saker som påverkar elevernas vardag i skolan.

 

Besök av representanter från Utbildningsnämnden

För att det skulle kännas mer på riktigt för eleverna så bjöd jag in Eva Christiernin som är ordförande i Utbildningsnämnden. Tillsammans med förste vice ordförande i nämnden, Erik Wahlström, besökte ordförandeduon mina båda klasser i årskurs åtta som fick presentera sina olika förbättringsförslag.

Eleverna var nervösa men presenterade sina förslag för politikerna med hjälp av powerpointpresentationer. Det var förslag om allt från undervisning i psykisk hälsa, mer utomhuspedagogik, förändrade betygskriterier, bättre skolmat till avgiftsfri frukost till alla elever. När eleverna inte presenterade så var det mingel med läsk och salta pinnar.

Går det att påverka?

Den frågan ställde jag till mina klasser i början av det här lilla projektet. Eleverna var inte helt övertygade, men efter att ha träffat politikerna från Utbildningsnämnden så kände de sig lyssnade på. Deras SO-lärare (undertecknad) tar med sig att jag tillsammans med klasserna ska följa upp om det sker några förändringar i enlighet med elevernas förslag.

(0)Kommentera

Kommentarer(0)