Ingen minns en fegis

Emilia Friberg26 mars 2024

För några veckor sedan var jag och idrottslärarna tillsammans med min klass i Hammarskog på isdag med Naturskolan. Eleverna hade såklart möjlighet att välja bland ett flertal aktiviteter men huvudnumret var att bada isvak. 12 av 23 elever i klassen valde att bada vilket jag var väldigt imponerad av. Jag hade själv aldrig testat att bada isvak så jag tänkte varför inte. Det må vara läskigt men jag vill ändå testa.

När jag väl hade hoppat och var där i det kalla vattnet innan jag simmade upp till ytan så var det som att ett frö till en tanke såddes i mitt huvud. Att hoppa i den där isvaken var en utmaning för mig men det påminner mycket om de utmaningar som jag ibland ”tvingar” eleverna till inom ramen för min undervisning särskilt när vi arbetar med värdegrundsfrågor eller tabubelagda ämnen.

De kanske inte alltid vill bli frontade med frågeställningar eller ämnen som är i deras varma och trygga comfort zon. Ibland behöver en även vara modig och utsätta sig för det iskalla vattnet som i den här metaforen. Det kan vara tufft och kanske inte alltid det som en helst av allt vill göra. Däremot i det långa loppet så kan en känna sig stolt. Att våga testa nya åsikter och tankar visar på mod, ett väldigt stort mod, trots att en känner sig som Bambi på hal is.

 

De ska ta över världen

Mina elever är modiga som vågar ifrågasätta oskrivna sanningar, stigman och ibland även auktoriteter. De inspirerar mig särskilt när de vågar tänka utanför boxen och för mig som lärare blir det väldigt tydligt att de växer. Det går att likna vid vad Laleh sjunger i låten Goliat ”ni ska ta över världen” och när de gör det så ska de vara demokratiska samhällsmedborgare som vågar tänka kritiskt.

 

Den våghalsiga mentorn

Ingen minns en fegis så jag hoppade i isvaken vilket går att se på mitt instagramkonto @larare.emilia för den som är intresserad. https://www.instagram.com/reel/C4tQNqesSXU/?igsh=bWV4YWQ5MHZoeHQz

 

 

Foto: Carlos Sarthou Ferrari

(0)Kommentera

Kommentarer(0)