Har jag blivit en ”lärarinfluenser” som bloggar om värdegrundsfrågor?

Emilia Friberg6 februari 2024

Jag är inte en särskilt aktiv användare på X (tidigare Twitter). Det finns många lärare och andra inom skolans värld som är betydligt mer frekventa användare än vad jag är, trots det så har jag ändå noterat att diskussionerna kring lärare och skola ofta går het.  
 
Under förra året så läste jag flertalet inlägg kring lärare som inte prioriterar ”riktig undervisning” utan i stället fokuserar på värdegrundsfrågor. Det blir en del i jargongen att den som prioriterar värdegrundsfrågor bidrar starkt till den så kallade flumskolan. Det kastas till och med etiketter om ”lärarinfluensers”.  


Måste det alltid vara varken eller? Kan det inte vara både och?

Allt blir ju vad en gör det till men mitt mål med min undervisning är att värdegrundsarbetet ska vara en inkluderad del av min vanliga undervisning. Ibland är det så enkelt att de texterna som vi läser på svenskan är kopplat till frågor som rör ett dilemma eller huvudkaraktärer som bryter på normen. Idag hade åttorna läsförståelseprov i svenska. En av texterna på provet var en novell där huvudkaraktären är homosexuell och dikter som ifrågasatte kvinnorollen i heterosexuella relationer. I det här fallen blir det ju en kombination av läsförståelse och värdegrund, där det var läsförståelsen som var i fokus.  
 
Ni som har läst min blogg tidigare har ju kunnat läsa om att jag ibland tar avstamp i värdegrunden och aktuella frågor antingen på skolan eller i samhället när jag planerar och utformar min undervisning. Eleverna tvingas då att reflektera över saker som sker runtomkring dem och det blir då värdeskapande lärarande.  

 
Det personliga varumärket

Vi lever i ett samhälle där det personliga varumärket blir allt viktigare och vi vill hitta profiler som vi kan identifiera oss med. Det är en verklighet som även påverkar oss lärare även om vissa kanske vill att vi ska framstå som oberörbara.  
 
Jag skriver, föreläser och är aktiv på sociala medier i min yrkesroll för att jag hoppas att jag har något som jag kan bidra med. Mitt syfte med det är inte att bli en så kallad ”lärarinfluenser”. Lärarjobbet är ingen popularitetstävling och det är inte heller det som avgör vem som är en yrkesskicklig lärare.  
 
Ni får själva avgöra om det är en lärarinfluenser som ni ser på bilden eller bara en lärare som följde fotografens instruktioner? 


Fotograf: Göran Ekeberg  

(4)Kommentera

Kommentarer(4)

  • Magnus Myrberg 10 februari 2024
    Att läsa det du skriver inspirerar. Oavsett om etiketten är "lärarinfluenser" eller inte. För övrigt säger jag "både och"!
  • Emilia Friberg 13 februari 2024
    Tack detsamma Magnus!
  • 12 juli 2024
    Du är så oerhört ÄCKLIG.
  • 12 juli 2024
    Elak, ego och en löjligt värdelös lärare. Fetto