Tacksamhet
Den här veckan är det ”Thanks givning”, vilket inte är något jag egentligen firar men med det som ursäkt tänkte jag passa på att säga tack. Tack till alla pedagoger och lärare som undervisat mina elever innan de hamnade i mitt klassrum.
Tack för att ni lärt dem hur man ska vara mot varandra i en klass. Hur man visar hänsyn och tolerans, men också kan säga ifrån när det behövs, och då göra det på ett konstruktivt sätt. Att ha sådana elever i sitt klassrum gör att mycket annat blir enkelt. Dessutom smittar det av sig och leder till en positiv kultur i gruppen där man tänker ”vi i klassen” och inte ”jag och dom”.
Tack för att ni lärt dem att de ska be om hjälp och låta läraren vara med och guida, oavsett om man tycker uppgiften är lätt eller svår, tråkigt eller rolig. Att våga be om hjälp och ta emot feedback är något som alla elever gynnas av. Att våga fråga varandra är också väldigt fruktfullt, och det märks vilka elever som jobbat mycket med kooperativt lärande. De blir verkligen resurser för varandra, vilket också gynnar klassrumsklimtatet.
Tack för att ni lärt dem att läsa och skriva. Ni har lagt grunden. Dessutom är det så att jag och många svensklärare med mig har NOLL läs- och skrivinlärning med mig från lärarutbildningen, och det blir kännbart när elever kommer till oss på högstadiet utan att behärska läsning och skrivande. Vår undervisning bygger ofta på att man kan det.
Tack för att ni lärt ut en massa strategier för lärande. Sådant som de har i sin ryggsäck och kan plocka fram vid behov. Jag blir alldeles varmt i hjärtat när nya sjuor frågor om de kan få lyssna igenom sin egen text. Ni har också genom att lärt dem alla dessa strategier lärt dem att det finns lösningar och att man får prova sig fram. Det är okej att någon vill göra en tankekarta och någon inte vill.
Tack för att ni har lyssnat på dem, och visat att deras röst är viktig och därmed värd att lyssna till. Ni har gjort så att de vågar berätta vad de tänker och tycker, både i och utanför klassrummet. Det bidrar till lärande och skolutveckling! Det gör mig till en bättre lärare när en elev kan sätta ord på vad jag kan göra för hen, eller ställer mig inför tankenöt som jag måste kläcka. Hur ska jag förklara hur man bli bättre på att skriva mer varierat? Mer genre-typiskt? Ni fattar.
Det jag vill säga med allt det här är att jag märker av ert arbete. Jag hoppas att du som arbetar i förskolan, på fritids, på lågstadiet eller på mellanstadiet redan vet och känner detta - att elevernas slutbetyg i grundskolan är ett resultat av ditt och mitt arbete, men det tål att att upprepas. Utan en ordentlig grund blir det ett fuskbygge som ständigt behöver lagas och fixas med.
Ni gör mitt lärarliv så mycket enklare och mer lustfyllt, och elevernas också, så åter igen tack.