Hur har du kommit på allt det här?

Maja Back Lakic9 april 2024

Att ha student är som alla vet en möjlighet till att få prata om sitt eget lärarskap och lärande i största allmänhet. Jag fick en fråga av min lärarstudent om allt mitt material rörande bedömning. “Hur har du kommit på allt det här?“ frågade hon. Det gällde tillexempel förberedda formativa kommentarer, genomgångar av hur bedömning fungerar, sammanställda elevexempel på olika nivåer, rättningsguider med mera. (Sådant som jag ofta delar på mitt Instagram-konto @mittformativaklassrum.) ”Eeeehhh” svarade jag först, vilket ju faktiskt inte säger någonting förutom att jag kanske är lite trögtänkt, men så småningom växte ett svar fram.

 

För att svara på frågan så tror jag att det beror på att jag är duktig på att analysera min egen undervisning utifrån elevernas resultat och feedback. Vad gick mindre bra på den här lektionen? Vad behöver mina elever öva mer på? Vad har många i klassen X svårt med? Hur kan jag göra det här ännu tydligare? Kan jag göra det här på ytterligare något sätt för att nå fler elever? Sedan har jag skapat material utifrån mitt och mina elevers behov, och behoven återkommer. Därför kan jag återanvända planeringar, uppgifter och upplägg. Jag vässar och vässar och det blir bättre och bättre. Det här är ju tio år av arbete, vilket jag också sa till min student. En del av materialet är faktiskt nästan ett decennium gammalt och jag använder det om och om igen, med små justeringar här och där. Erfarenhet ska verkligen inte underskattas!

 

Men tro mig, jag har också gjort en del material som inte alls blev som jag hade tänkt mig och som nu ligger bortglömt i någon mapp på min OneDrive. Det är i sig är också en konst; att kunna kassera någonting som inte gav det du behöver eller vill ha. Så, om man vill bli en duktig lärare så tror jag att man behöver ägna mycket tid åt att analysera sig själv och sin gärning. Med det sagt behöver man inte vara kritisk eller taskig mot sig själv, utan man behöver utveckla god självkännedom och våga testa nytt. Att man kan bli bättre betyder inte att man är dålig. Tvärtom.

 

Om man tycker att detta är svårt, rekommenderar jag att be en klok kollega att auskultera i ditt klassrum, besök kollegors undervisning och ta emot en VFU-student! Ibland behöver man andra för att få syn på sig själv, och ibland behöver man andra för inspiration. Jag har nämligen inte kommit på allting själv, utan plockat russinen ur kakan här och där. Från kollegor, föreläsningar, Instagram, Facebook-grupper, kurslitteratur med mera.

 

Vilka är dina styrkor och svagheter i klassrummet?

 

Pssst. Du behöver såklart inte berätta svaret för någon.

(2)Kommentera

Kommentarer(2)

  • Annika Andersson 13 april 2024
    Mycket klok som vanligt! Tänker också på hur svårt det är att garantera en jämlik skola, när man som lärare måste ta ett stort eget ansvar för att utvecklas. Bra tänkt, att man inte ska vara rädd för att ta hjälp av kollegor.
  • Maja 23 april 2024
    Tack Annika! Det är verkligen ett bra argument för att den som leder utvecklingsarbetet behöver se till att det faktiskt sker!