Lärstudiobloggen

Vi är Anna-Lena Grandin, snart färdig speciallärare med inriktning mot språk, och Ulrika Eckerman Dolk, speciallärare med inriktning mot matematikutveckling. Anna-Lena är i grunden f-6-lärare och Ulrika 1-7-lärare. Vi arbetar på Johannesbäcksskolan i vår lärstudio för årskurs 1-3. Avsikten med bloggen är att dela med oss av det vi gör i lärstudion samt av specialpedagogiska idéer. Vi kommer att fokusera vårt bloggande kring matematik och svenska samt lite engelska och hur vi arbetar och anpassar (material/arbetssätt/arbetsmiljö) så att det ska fungera med våra elever och deras inlärning.

  • Matematik med uppdelning av tal i lärstudion

    Anna-Lena och Ulrika2025-11-06

    I lärstudion brukar vi stötta elevernas taluppfattning med olika representationer.

    Numicon

    Numicon använder vi för uppdelning av tal så att eleverna kan skapa sig inre bilder av talkompisarna.

    Här har vi delat upp talet 5. Oftast lägger eleverna de kombinationer som är 5 direkt på Numiconbrickan så att det blir tydligt att till exempel 2 och 3 är 5 eftersom de täcker exakt. Nu har vi lagt dem vid sidan om.

    imagekknok.png

    Här syns en uppdelning av talet 8. Vi har börjat med 1 som den ena termen för att fortsätta med 2 och 3 och därefter 4. Skulle eleverna vilja fortsätta så kommer de att upptäcka att talet 5 redan finns med i kombination med 3. Alltså kommer kombinationerna att återkomma när man har passerat dubblan.

    imageuxzgo.png

    Numicon är väldigt bra för att skapa talbilder i huvudet. Det är också bra för att åskådliggöra udda och jämna tal. Ni som varit med ett tag ser säkert att Numicon är väldigt likt Gudrun Malmers räkneväska.

    image3k469.png

    Talgalgar

    Ibland använder vi våra galgar för att dela upp tal. Vi flyttar klädnypor för att se talkompisarna.

    imagep3h.png

    Både numicon och talgalgar stöttar elevernas förståelse för att två tal tillsammans inte bara “blir” något nytt. De är ett tal tillsammans och vid uppdelning är det redan tydligt från början.

    Multilink

    Vid 10-talsövergångar kan multilink vara bra som stöd. Vi brukar ha våra multilink i 10-stavar i samma färg. Detta gör att vi kan se vilka tal som adderats.

    imagee2dor.png

    Här syns hur talet 8 adderats med talet 7. 2 tas från 7 för att fylla upp en hel 10:a och då får vi 5 ental kvar, alltså 1 tiotal och 5 ental.

    imagewkmmt.png

    Nästa gång tänkte vi visa hur vi brukar arbeta med positionssystemet.

     

    (0)Kommentera
  • Lärstudio 1 för årskurs 1-3

    Ulrika Eckerman Dolk och Anna-Lena Grandin2025-09-16

    I lärstudion fokuserar vi på att ha ett relationellt förhållningssätt till eleverna. Vi försöker ha roligt eftersom vi är säkra på att eleverna lär sig bättre då. Eleverna ska tycka om att komma hit och känna sig trygga. Många elever kommer till oss i grupp med andra, medan en del kommer enskilt. Allt beror på elev och sammanhang. Vi fokuserar mest på matematik och svenska, men ibland har vi även grupper i engelska.

     

    Nedan följer bilder från lärstudion. Vi har skärmar runt alla arbetsplatser och hörselkåpor att ta om det behövs. Vi har också ett runt bord att samlas vid för gemensamma övningar, genomgångar och praktiska moment. På stolsbenen har vi tennisbollar för att dämpa ljudet. Bildstöd/bildschema erbjuds till de elever som behöver det.  Vi gör vårt bästa för att plocka undan sådant som inte används eftersom det riskerar att distrahera. Vi tar fram sådant som ska användas.

    Bild1.jpgBild2.jpg

     

    Varje vecka tas elever i behov av stöd upp på våra årskursmöten. På årskursmötet får varje årskurs 15 minuter med oss för att stämma av hur behoven ser ut och hur vi behöver lägga upp arbetet framöver. Detta styr vilka elever vi fokuserar på.

    Bild5.jpgBild7.jpg

    -Då gör vi så att jag repeterar positionssystemet med elever i tvåan, säger Ulrika och kollar schemat när gruppen med 5 elever kan komma.

     

    - Och jag läser extra med eleverna i trean. De har backat under sommaren, tillägger Anna-Lena.

     

    I nästa inlägg kommer vi in på hur vi jobbar i matematik.

    (0)Kommentera
Visar 1 - 2 av 2