Matematik med uppdelning av tal i lärstudion

Anna-Lena och Ulrika6 november 2025

I lärstudion brukar vi stötta elevernas taluppfattning med olika representationer.

Numicon

Numicon använder vi för uppdelning av tal så att eleverna kan skapa sig inre bilder av talkompisarna.

Här har vi delat upp talet 5. Oftast lägger eleverna de kombinationer som är 5 direkt på Numiconbrickan så att det blir tydligt att till exempel 2 och 3 är 5 eftersom de täcker exakt. Nu har vi lagt dem vid sidan om.

imagekknok.png

Här syns en uppdelning av talet 8. Vi har börjat med 1 som den ena termen för att fortsätta med 2 och 3 och därefter 4. Skulle eleverna vilja fortsätta så kommer de att upptäcka att talet 5 redan finns med i kombination med 3. Alltså kommer kombinationerna att återkomma när man har passerat dubblan.

imageuxzgo.png

Numicon är väldigt bra för att skapa talbilder i huvudet. Det är också bra för att åskådliggöra udda och jämna tal. Ni som varit med ett tag ser säkert att Numicon är väldigt likt Gudrun Malmers räkneväska.

image3k469.png

Talgalgar

Ibland använder vi våra galgar för att dela upp tal. Vi flyttar klädnypor för att se talkompisarna.

imagep3h.png

Både numicon och talgalgar stöttar elevernas förståelse för att två tal tillsammans inte bara “blir” något nytt. De är ett tal tillsammans och vid uppdelning är det redan tydligt från början.

Multilink

Vid 10-talsövergångar kan multilink vara bra som stöd. Vi brukar ha våra multilink i 10-stavar i samma färg. Detta gör att vi kan se vilka tal som adderats.

imagee2dor.png

Här syns hur talet 8 adderats med talet 7. 2 tas från 7 för att fylla upp en hel 10:a och då får vi 5 ental kvar, alltså 1 tiotal och 5 ental.

imagewkmmt.png

Nästa gång tänkte vi visa hur vi brukar arbeta med positionssystemet.

 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)