Lärstudio 1 för årskurs 1-3
I lärstudion fokuserar vi på att ha ett relationellt förhållningssätt till eleverna. Vi försöker ha roligt eftersom vi är säkra på att eleverna lär sig bättre då. Eleverna ska tycka om att komma hit och känna sig trygga. Många elever kommer till oss i grupp med andra, medan en del kommer enskilt. Allt beror på elev och sammanhang. Vi fokuserar mest på matematik och svenska, men ibland har vi även grupper i engelska.
Nedan följer bilder från lärstudion. Vi har skärmar runt alla arbetsplatser och hörselkåpor att ta om det behövs. Vi har också ett runt bord att samlas vid för gemensamma övningar, genomgångar och praktiska moment. På stolsbenen har vi tennisbollar för att dämpa ljudet. Bildstöd/bildschema erbjuds till de elever som behöver det. Vi gör vårt bästa för att plocka undan sådant som inte används eftersom det riskerar att distrahera. Vi tar fram sådant som ska användas.
Varje vecka tas elever i behov av stöd upp på våra årskursmöten. På årskursmötet får varje årskurs 15 minuter med oss för att stämma av hur behoven ser ut och hur vi behöver lägga upp arbetet framöver. Detta styr vilka elever vi fokuserar på.
-Då gör vi så att jag repeterar positionssystemet med elever i tvåan, säger Ulrika och kollar schemat när gruppen med 5 elever kan komma.
- Och jag läser extra med eleverna i trean. De har backat under sommaren, tillägger Anna-Lena.
I nästa inlägg kommer vi in på hur vi jobbar i matematik.