Film
Post-it-lappar för medveten inlärning
Hur många gånger har man inte som lärare startat en film eller ett avsnitt för klassen och hoppats på att åtminstone hälften av eleverna tillägnar sig något och inte tar de 15-30 minuterna som en chans till vila. Detta har i alla fall jag gjort. Ibland har aktiviteten varit planerad och ibland till följd av att man märker att eleverna behöver omväxling i lektionsarbetet.
För ett par dagar sedan när vi skulle jobba med 1700-tal, och det dessutom fattades ett flertal elever i klassen, växlade jag vår vanliga arbetsmetod till ett lektionspass med ett avsnitt från UR om Frihetstiden. För att aktivera, motivera och få i gång eleverna repeterade vi först, så att de alla kom in rätt. Därefter presenterade jag nio frågor som jag tagit ur den medföljande handledningen. Genom att läsa dem före avsnittet fick jag eleverna att vara mer uppmärksamma.
Eleverna fick veta att de inte behövde svara på frågorna skriftligt, men innan jag klickade i gång filmen hade eleverna gjort mig påmind om de post-it-lappar som de gärna har under liknande tillfällen, så att de kan anteckna under filmen.
När avsnittet om Frihetstiden var slut och vi tillsammans gick igenom de nio frågorna, hade många elever uttömmande svar. Jag försöker alltid ge samtliga elever frågan så att de får visa vad de kan, även om jag anpassar frågorna efter elevens förmåga. När den nionde frågan var läst och vi hade vänt och vridit på innehållet i avsnittet, med stöd av elevernas anteckningar på post-it-lapparna, återkopplade jag till eleverna i helklass. Jag insåg hur mycket de hade fått med sig från den här korta stunden film och menade att det är något mycket tänkvärt inför sjuan, som väntar dem efter sommarlovet. Jag påpekade också att jag vet att många av dem lär bäst när de ser film, och att den här metoden går att använda också i framtiden när möjlighet till kunskapsinhämtande med film erbjuds. Även om de i framtiden inte får uppföljande frågor till, så kan de själva anteckna viktiga fakta och summera innehållet efteråt.
Innan jag släppte i väg klassen på idrottslektionen, uppmanade jag dem att fortsätta att be om post-it-lappar!