Elevdelaktighet blev historisk film

Annika Andersson16 april 2023

I ett tidigare inlägg berättade jag om hur jag lät eleverna i åk 6 vara delaktiga i planeringen. Jag presenerade terminens stora områden med en tidslinje på vår White board och så fick eleverna anmäla sig till olika områden som de ville ta del i ansvar för. 
 
Jag bestämde såklart vad vi ska lära oss, men släppte sen in eleverna i hur vi ska genomföra planeringen. Jag såg noga till att först och främst grunda för en bedömning, sen bestämde jag hur stor tid vi skulle kunna lägga på elevernas planerade lektioner. Efter det gav jag också eleverna en del exempel på hur man kan genomföra lektionerna på ett lustfyllt sätt. Jag kände att det var nödvändigt i den här klassen som jag bara haft i en termin och var nya på denna delaktighet i ansvar. 

Plan steg för steg
 
Nu var ju planerna i stort sett klara och grupp nummer ett, gruppen som var ansvariga för Stormaktstiden var först på tur. De hade bestämt att klassen skulle vara uppdelad i 4 grupper, och i dessa grupper skulle eleverna dramatisera en händelse hämtad ur stormaktstiden. Det kunde röra sig om en historisk händelse kring en känd person eller något hämtat från dåtidens sätt att leva. Det hör till saken att vi tidigare på vårterminen haft besök av filmpedagogerna från skapandeskola-projektet och där fått lära oss grunderna i att använda iMovie. Detta hade inspirerat eleverna i planeringen av området. 
 
När arbetsgrupperna var klara och skulle börja spåna fram ideér för manus, fick de även en del förslag på innehåll. Eleverna var sugna på att komma igång, samarbetade väl och tog snabba beslut. Grupperna valde att återge Kristinas abdikering, Karl den XII död, hur häxprocesserna kunde se ut, och den karolinska tidens rekrytering av soldater på gårdarna.  

Bildkollage
 
Grupperna var noga med miljöer och rekvisita för att få det att se så tidsenligt som möjligt. De fick en plan för arbetet, som jag gjort tillsammans med den ansvariga gruppen. Därefter fick de två hela lektioner till förberedelse och filmning och ytterligare en till redigering. Därefter skulle allt vara klart. Och det var det. Bare en grupp som råkat ut för ett missöde, när iPaden de använde behövde uppdateras, men dessvärre blivit för gammal för support, blev något försenade.  
 
Tillsammans tittade vi, häpnade och skrattade oss igenom de fyra filmerna. Eleverna var noggranna med de historiska detaljerna och miljöerna, även om händelserna inte blev så avancerade på de tre-minuters långa filmklippen. En sak är säker, alla nu kommer att minnas innehållet i och kring skapandet av de här filmerna, och göra en koppling till stormaktstiden. 

(0)Kommentera

Kommentarer(0)