Rörelseglädje i förskolan
Orrparken delar med sig om sitt arbete att öka barnens möjlighet till fysiskt aktivitet, barns hälsa och välbefinnande .
-
Introduktion om Fysiskt aktivitet med kollegor
Enikö Pettersson2024-08-16Nu när jag har arbetat med aktivitetslådorna i några veckor är det dags att introducera projektet Fysisk aktivitet på förskolan även för mina kollegor!
Utvärdering av vårt gemensamma fokusområde- I rörelse
Under läsåret 2023–2024 hade Orrparkens förskola ett gemensamt fokusområde, I rörelse. Alla lärgrupper undersökte saker som rörde på sig. När vi gjorde vår utvärdering av läsåret insåg vi att vi är inte riktigt klara med projektet! Vi har följt barnens intresse, vilket resulterade i många olika projekt. Några grupper har undersökt hur djur rör på sig och vilka spår de lämnar efter sig, några undersökte vad år det som rör sig på natten. De yngsta barnen har undersökt kroppens rörelse med fokus på matematik, språk och naturvetenskap.Vi har fått mycket positiv respons från vårdnadshavarna via samtal, feedback och utvärderingar för att vi planerar många roliga aktiviteter utomhus där barnen får mycket rörelse.
Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det viktigt att vi stannar kvar i det vi håller på med och fördjupar oss ännu mer i hur vi kan röra på oss och bli mer fysiskt aktiva! För att skapa en gemensam syn på fysisk aktivitet behöver vi ha en samsyn kring begreppen: Vad är fysisk aktivitet? Hur kan vi göra alla pedagoger medvetna om vikten att röra på sig, eftersom vi vuxna är barnens förebilder? Hur och när kan vi planera in rörelsestunder för barnen så att barnen får högre puls, rosiga kinder och får utveckla sina motoriska färdigheter i att till exempel hoppa, kasta, fånga, åla, springa, balansera? Hur kan vi skapa en pedagogisk miljö som inspirerar barnen att bli mer fysiskt aktiva? Hur ska vi dokumentera arbetet? Det är viktigt att beskriva nuläget och utvärdera på slutet av terminen för att kunna se en eventuell progression i processen och sedan utmana barnen vidare!
Studiedag för pedagoger
Utifrån boken Fysisk aktivitet i förskolan av Daniel Berglind har jag gjort en kort teoretisk genomgång om det som jag tyckte var viktigt för just oss pedagoger på Orrparkens förskola. Eftersom många av mina kollegor inte var närvarande har jag tänkt att visa samma presentation för dem på en arbetsplatsträff senare under hösten.
Efter presentationen hade vi ett praktiskt pass. Vi gick ut på gården där jag hade ställt fram allt nytt material från aktivitetslådorna. Jag introducerade materialet och efteråt hade jag delat in pedagogerna i två grupper. De fick välja material och utifrån det skapa fritt nya spännande stationer för barnen. Efteråt gick vi runt och presenterade stationerna och tankarna bakom valet: vad kan man göra för aktivitet med materialet och vilken åldersgrupp skulle stationen passa för. Vi dokumenterade dessa stationer genom att vi har tagit fotografier. Alla pedagogerna var väldigt entusiastiska och engagerade! Vi fick mycket tips av varandra och det känns spännande att få arbeta med materialet under det nya läsåret!
Uppstart
Vi kommer nu under början av läsåret välja en projektingång som är intressant för barnen, vårdnadshavarna och för oss pedagoger och som är kopplad till fysisk aktivitet.
Redan när höstterminen nu startar kommer vi att erbjuda barnen olika stationer där de utmanas att använda sina grovmotoriska färdigheter. Till exempel en station där de kan dansa, hoppa, en annan där de kan kasta och fånga ärtpåsar eller bollar, en station där de kan cykla, en annan där de kan balansera.Vi vill göra barnen delaktiga i att bygga olika rörelsebanor och stationer med befintligt naturmaterial, samt material från aktivitetslådorna. Vi kommer att dokumentera och utvärdera varje station och aktivitet för att senare ändra i vår planering så att det passar bättre våra barns intresse och behov.
Hej, heja Orrparken, nu kör vi!(0)Kommentera -
Vad är det som rör sig?
Enikö Pettersson2024-05-31Jag heter Enikö Pettersson och arbetar på Orrparkens förskola. Gruppen som jag arbetar med heter Äventyrarna och består av 16 barn från ett år till tre år.
Förskolan är byggt 1971 och har små rum, så för oss har det alltid vart naturligt att vistas på våra stora gårdar och gå till skogen som finns precis utanför husknuten för att stimulera barnens rörelse.
När vi kom med i det här rörelseprojektet insåg jag att jag inte på ett så medvetet sätt valt aktiviteter då vi höjer de yngsta barnens puls. Därför blir det en spännande och utvecklande utmaning att ha det i fokus.Så i denna blogg delar vi med oss ettt tag av vår rörelseresa.
Möjligheter att utvecklas motoriskt
Barnen på Orrparken får rikligt med möjligheter för att utveckla sin grovmotorik genom att de går på ojämn mark, klättrar på stora stenar, balanserar på rötter och grenar eller rullar nerför en backe.
Äventyrarnas projekt under läsåret 2023-2024 heter Vad är det som rör sig? där vi har fokus på barns rörelse utifrån läroplansmålen. Vi har varje vecka erbjudit barnen en utflyktsdag, en dag med rörelsebana eller dans ute på gården, en dag med finmotorisk utmaning och en dag med aktivitet där hjärnan behöver arbeta.
Aktiviteslådorna anländer
När vi fick den första delen av rörelsematerialet (motorikbana, markeringskoner med stativ, käpphästar, tidtagarur, ärtpåsar, rörelsekort) var barnen väldigt nyfikna! De ville genast prova materialet.
Eftersom hästarna verkade populära har jag gjort en hoppbana inne på avdelningen. Vilken lycka! Barnen var ivriga, men väntade på sin tur, då de såg att det bara var fyra hästar och vi var många fler som ville delta! De satte sig i soffan och hejade på kompisarna!
Barnen var väldigt engagerade och vi höll på med att rida länge under den förmiddagen!
När barnen har hoppat färdigt och la hästarna i stallet för att sova, undersökte några barn materialet och gjorde om banan. De hoppade vidare utan hästar! Små barn återkommer gärna till materialet i flera omgångar. Därför är det viktigt, tycker jag, att man inte plockar undan det! Nu fick de chans att i lugn och ro erövra nya kunskaper om materialets egenskaper.
Vid flera andra tillfällen har jag gjort en hoppbana ute på gården. Barnen fick komma några i taget och hoppa över med hästen. Detta gick inte lika smidigt, eftersom de hade overaller och vinterskor på sig…
Orrparkenloppet
På förskolans dag hade vi Orrparkenloppet, då förskolans alla barn börjar loppet olika tider i mindre grupper. Själva loppet gick utanför förskolan, en runda i skogen och på cykelvägen. Vi använde de stora konerna som start och mål, och de mindre konerna för att markera banan. Målflaggan använde vi vid start och målgång.
Jag hade ansvaret för uppvärmningen för de yngre barnen. Alla var med, gjorde rörelserna och verkade ha roligt! Vi avslutade med armhävningar och stretching!
Till slut var det vår tur att ställa oss vid starten! Vissa barn kutade iväg snabbt, medan andra tog det mycket lugnare. När vi kom målgången hejades vi på av de äldsta barnen som redan har kommit i mål-vilken rörelseglädje!
Aktiva barn fortsätter vara fysiskt aktiva vuxna
”Fysiskt aktiva barn tenderar att fortsätta vara fysiskt aktiva i vuxen ålder. Även nivåerna av kondition och muskelstyrka från barndomen tenderar att kvarstå i vuxen ålder” (sid 17).Det och mycker mer intressant forksning kan vi läsa i Daniel Berglund bok: Fysisk aktivitet i förskolan (2023).Barn behöver god motorisk förmåga i att balansera, gå snabbt, springa, hoppa, rotera, hänga, kasta, fånga, sparka, cykla, dansa, spela boll – aktiviteter som gör att barnen blir röda om kinderna, får upp pulsen eller blir andfådda. Dessa grundrörelser är med på Idrottsförbundets motoriska grundformers plansch. Om vi stimulerar dessa rörelser får barnen bättre neuromuskulär inlärning (förmåga att utföra en viss rörelse), vilket gynnar deras prestation i vuxen ålder skriver Daniel Berglund.
Aktivitetslådans innehåll har inspirerat mig att undersöka på vilket sätt kan vi använda det här materialet så att vi får till fler grovmotoriska rörelse även inomhus.
För att barn ska utöva dessa rörelser är det viktigt att de ska finna glädje i att röra på sig. Då kommer de att tycka att det är roligt och kommer att vilja fortsätta med träning även senare i sina liv.Här har vi en viktig roll i förskolan att visa på och förmedla det.
Vilket viktigt arbete vi har framför oss, vi ser fram emot fortsättningen på vårt rörsleprojekt!
Heja Äventyrarna!