Särskild begåvning

I alla skolformer finns barn och elever med särskild begåvning. Uppsala kommun arbetar aktivt för att dessa barn och elever ska möta en stimulerande och utmanande skola.

”De som tror på vår förmåga gör mer än att stimulera oss. De skapar en atmosfär som gör det lättare för oss att lyckas” – John Lancaster Spalding.

Särskilt begåvade barn och elever har behov av ett bemötande som präglas av respekt och acceptans utifrån sina förutsättningar (Skolverket, 2020). 

Särskilt begåvade barn och elever behöver utmaningar i undervisning med grund i pedagogiskt A-B-C. Det står för acceleration, berikning och coachning.

Uppsala kommuns arbetsgrupp kring särskild begåvning berättar mer i föreläsningen nedan.

Skolverket erbjuder ett studiepaket kring barn och elever med särskild begåvning. Läs Skolverkets information om särskild begåvning på Skolverkets webbplats.

Referenser: 
Liljedahl. M. (2017) Särskilt begåvade elever. Pedagogens utmaning och möjlighet Gothia Fortbildning​ 
​ 
Liljedahl. M. (2018) Särskilt begåvade barn. Förskolans utmaning och möjlighet Gothia Fortbildning​

Uppdaterad: