En modig elev satte upp en lapp med en hashtag på whiteboarden

Emilia Friberg12 juni 2023

En ovanlig dag i Emilias klassrum 

Det är eftermiddag. Under den helgen har jag följt debatten om den kritiserade hovrättsdomen (som kom för någon månad sedan). Jag hade även själv läst allt som jag har kunnat komma över i ämnet.  
 
Jag har precis släppt in mina sjuor i klassrummet för att ha lektion. När jag går fram emot tavlan så ser jag att det nu sitter en lapp uppsatt som inte var där när jag gjorde i ordning klassrummet innan jag släppte in eleverna. På den vita lappen står det #jagvetvadensnippaär. Jag startar lektionen men ganska direkt så räcker en elev upp handen och frågar vad det är för lapp som är uppsatt på tavlan. Jag svarar eleven och tar då även chansen att berätta om såväl den kampanj som har börjat spridas i sociala medier samt om själva domen i sig. När den lilla genomgången börjar gå mot sitt slut, så undrar en av eleverna vem det är som har satt upp lappen. En annan elev i klassen räcker då upp handen och berättar att det är hen som har satt upp den. Hen berättar om sin ilska över hovrättens dom.  


 Jag kan inte släppa tanken på elevens lapp

 Efter den inledande diskussionen går vi vidare och eleverna ska jobba vidare med det aktuella arbetsområdet som ska färdigställas. Jag bär dock med mig elevens initiativ och känner att jag inte kan släppa det här helt. Jag skriver till eleven senare på kvällen och chattar med hen via Teams. Vi kommer gemensamt fram till att jag ska låta klassen jobba vidare med det här. Eleven lyfter tydligt fram att hen vill sprida kunskap och väcka engagemang hos sina klasskamrater men även gärna på hela skolan.  
 

Resultatet av elevens initiativ 

Under de kommande dagarna arbetade jag fram ett lite arbetsområde om den kritiserade hovrättsdomen som inkluderade läsning, analys och eget skrivande inom ramen för svenskämnet.  


Eleverna fick göra följande uppgifter 

Sammanfatta en artikel från UMO om åldersgräns för sex.  
Ställa de källkritiska frågorna till samma artikel från UMO.  
Skriva ett twitterinlägg med hashtagen #jagvetvadensnippaär.  
Skriva insändare kopplat till temat.  
 
Gällande insändaren så valde jag att bredda temat lite och eleverna fick välja att skriva om något av de här ämnena:  
Om du tycker att hovrättens dom är rätt eller fel.  
Barn och ungas språkbruk.  
Vad konsekvenserna blir när vuxenvärlden sviker barn.  
Sexualbrott mot barn.  
Samtyckeslagen.  
Om vi har för milda eller för hårda straff i Sverige.  
 
Hur gick det då med den kritiserade hovrättsdomen? 
Den kommer att tas upp av Högsta domstolen för prövning.  

whiteboard med texten jagvetvadensnippaär

 

(1)Kommentera

Kommentarer(1)

  • Kaisa 13 juli 2023
    Purr