Pedagogisk eftertänksamhet
Den där pedagogiska eftertänksamheten
I september skrev jag ett inlägg om pedagogisk eftertänksamhet och vikten av tid för reflektion. Nu när betygen är satta så åker axlarna ner lite. Med lite suddig blick ser jag tillbaka på en ganska hektisk termin. Hur har det gått?
Det var länge sedan jag hade så här mycket undervisning på mitt schema som jag haft i år, och det har definitivt påverkat hur mycket jag har reflekterat. Ingen överraskning direkt. Det är tur för mina elever att jag har haft mer tid förut, för det gynnar såklart även detta gäng. Man glömmer ju inte. Erfarenhet ska inte underskattas. (Även om jag vet att det ofta är precis så det är - titta på löneutvecklingen för lärare i Sverige…) Hur som helst.
Tiden har alltså varit mer begränsad denna termin än vad jag är van vid. Hur ser man då till att man gör rätt saker med den reflektionstid man har? Man behöver ha goda rutiner.
En av mina rutiner är att jag uppdaterar och ändrar planeringar så fort jag är klar med ett arbetsområde. Det gör att om jag vill göra samma sak igen så har jag redan en ännu bättre version.
En annan är att jag tänker på jobbet på vägen hem. Under min cykeltur från Stenhagen till Luthagen hinner jag ofta bearbeta en del. Sedan är det förbjudet att grubbla. När jag jobbar hemma gör jag konkreta saker som man kan avsluta, som att rätta en hög med prov eller göra en lektionsplanering. Det håller inte alltid, men det är min grundinställning.
Man behöver också acceptera att vissa saker tar ännu längre tid om man har begränsat med tid, och så är det bara så. Jag hinner inte tänka klart kring X idag heller. Troligen inte imorgon. Det får bli på onsdag. Ni fattar. Det kanske till och med kan vara bra ibland. Det är i alla fall viktigt att vi lärare inte trollar fram tid som inte finns.
Både på Lärarnätverket och på min skola har vi haft tema Ledarskap denna termin. Det har inneburit att vi har pratat mer ledarskap och mindre om praktiska saker när vi samlats i arbetslaget. Det har hjälpt mig; att ha tid avsatt på dagordningen för att reflektera och lära av varandra. Det är tur att man har så många kloka lärare runtomkring sig.
Vill man ha lärare som växer och utvecklas så behöver det finnas utrymme för det. Det är på min önskelista i år. God jul och gott nytt år!
PS. Under 2025 kommer jag att vara föräldraledig så nu blir det snart fokusskifte för min del. Men vi ses och hörs så småningom.